Ammattiopiston opettajan käsityksiä työssäoppimisesta
Koivula, Jarkko (2011)
Koivula, Jarkko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018961
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää työssäoppimisen valvontaan liittyviä toimintoja ja työssäoppimisen perusvaatimusten toteutumista Forssan ammatti-instituutissa opettajien näkökulmasta. Selvitystyö tehdään kyselytutkimuksena oppilaitoksen opettajilta, jotka valvovat oppilaiden työssäoppimisjaksoja. Tutkimuksen keskeisinä ongelmina ovat työssäoppimisen valvontaan liittyvät kysymykset, yhteistyön sujuminen työssäoppimispaikkojen kanssa sekä työssäoppimisjakson ohjauksen vaikutukset opettajan ammatti-identiteetille. Kaikkia näitä tilanteita pohditaan opettajan näkökulmasta. Päädyin tähän näkökulmaan työssä koska työssaoppimiseen liittyvissä tutkimusaineistoissa on varsin vähän käsitelty asiaa opettajan kannalta.
Yhtenä tärkeänä osana kyselyn tuloksista pyritään selvittämään työssäoppimisjakson tuottamaa hyötyä opettajalle ja oppilaitokselle. Näiltä osin myös kartoitetaan opettajien, työssäoppimisjaksojen ohjaamisen tuottamaa, omaa tekemällä oppimista. Kyselytutkimuksen ajankohta on helmikuu 2011.
Tutkimuksen lopputuloksena voi todeta että opettajat oppivat työssäoppimista ohjaamalla opettajan työhön tavallisesti kuulumattomia käytännön taitoja. Mielestään he kykenevät varsin hyvin niitä myös siirtämään opetustyöhön.
Parhaat oheisoppimisen tulokset opettajilla tulevat pitkän opettajanuran ja usean työssäoppimisen ohjauskokemuksen myötä. Ammatti-identiteetin muutokset näyttäisivät johtuvan enemmän uran pituudesta kuin työssäoppimisen ohjauskokemuksesta.
Kyselyn tulosten perusteella työssäoppimisen ohjauskoulutusta tulisikin lisätä. Lisäksi oppilaitoksessa tulisi koota järjestämissuunnitelma työssäoppimisjaksojen toiminnasta helpommin hallittavaksi kokonaisuudeksi.
Yhtenä tärkeänä osana kyselyn tuloksista pyritään selvittämään työssäoppimisjakson tuottamaa hyötyä opettajalle ja oppilaitokselle. Näiltä osin myös kartoitetaan opettajien, työssäoppimisjaksojen ohjaamisen tuottamaa, omaa tekemällä oppimista. Kyselytutkimuksen ajankohta on helmikuu 2011.
Tutkimuksen lopputuloksena voi todeta että opettajat oppivat työssäoppimista ohjaamalla opettajan työhön tavallisesti kuulumattomia käytännön taitoja. Mielestään he kykenevät varsin hyvin niitä myös siirtämään opetustyöhön.
Parhaat oheisoppimisen tulokset opettajilla tulevat pitkän opettajanuran ja usean työssäoppimisen ohjauskokemuksen myötä. Ammatti-identiteetin muutokset näyttäisivät johtuvan enemmän uran pituudesta kuin työssäoppimisen ohjauskokemuksesta.
Kyselyn tulosten perusteella työssäoppimisen ohjauskoulutusta tulisikin lisätä. Lisäksi oppilaitoksessa tulisi koota järjestämissuunnitelma työssäoppimisjaksojen toiminnasta helpommin hallittavaksi kokonaisuudeksi.