Vanhempien kokemuksia Askeleittain-opetusohjelmasta
Niemistö, Jonna (2011)
Niemistö, Jonna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216955
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tavoitteena on selvittää Askeleittain-opetusohjelman mahdollisia vaikutuksia arkisiin ongelmatilanteisiin, vuorovaikutukseen sekä lasten käyttäytymisen muuttumiseen kotona. Tutkimus on ensimmäinen,
jonka kohderyhmänä ovat lasten vanhemmat.
Teoriaosuus koostuu Askeleittain-opetusohjelman sisällöstä ja esikouluikäisten lasten kehitysvaiheista. Tutkimuksen aineisto kerättiin huhti-toukokuun 2011 välisenä
aikana. Kyselylomakkeisiin vastasivat kolmen eri päiväkodin esikoululaisten vanhemmat. Kyselylomake sisälsi 12 monivalintakysymystä ja yhdeksän avointa kysymystä. Vastaajien otos oli 39. Monivalintakysymykset analysoitiin kvantitatiivisella menetelmällä ja avoimet kysymykset kvalitatiivisella menetelmällä.
Tutkimustulosten perusteella esikouluikäisten empatia- ja ongelmanratkaisutaidot ovat hyvät. Tunteidensäätelytaidoissa niiden sijaan näyttäisi olevan vielä parantamisen
varaa. Ohjelman käyttämisen päiväkodeissa voidaan todeta vaikuttaneen positiivisesti ryhmän ja yksilön käyttäytymiseen. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta niitä voidaan käyttää Askeleittain-ohjelman kehittämiseksi.
Vastauksista selvisi, että Askeleittain–opetusohjelma on suurelle osalle vanhemmista
melko tuntematon käsite. Informointi päiväkotien osalta oli vähäistä ja puutteellista.
Vanhemmat toimivat kuitenkin ohjelman periaatteiden mukaisesti, osa tietoisesti ja osa tietämättään. Moni vanhempi oli kuitenkin kiinnostunut aiheesta ja ottaisi mielellään ohjelman konkreettisia ohjeita käyttöön myös kotona arjessa.
jonka kohderyhmänä ovat lasten vanhemmat.
Teoriaosuus koostuu Askeleittain-opetusohjelman sisällöstä ja esikouluikäisten lasten kehitysvaiheista. Tutkimuksen aineisto kerättiin huhti-toukokuun 2011 välisenä
aikana. Kyselylomakkeisiin vastasivat kolmen eri päiväkodin esikoululaisten vanhemmat. Kyselylomake sisälsi 12 monivalintakysymystä ja yhdeksän avointa kysymystä. Vastaajien otos oli 39. Monivalintakysymykset analysoitiin kvantitatiivisella menetelmällä ja avoimet kysymykset kvalitatiivisella menetelmällä.
Tutkimustulosten perusteella esikouluikäisten empatia- ja ongelmanratkaisutaidot ovat hyvät. Tunteidensäätelytaidoissa niiden sijaan näyttäisi olevan vielä parantamisen
varaa. Ohjelman käyttämisen päiväkodeissa voidaan todeta vaikuttaneen positiivisesti ryhmän ja yksilön käyttäytymiseen. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, mutta niitä voidaan käyttää Askeleittain-ohjelman kehittämiseksi.
Vastauksista selvisi, että Askeleittain–opetusohjelma on suurelle osalle vanhemmista
melko tuntematon käsite. Informointi päiväkotien osalta oli vähäistä ja puutteellista.
Vanhemmat toimivat kuitenkin ohjelman periaatteiden mukaisesti, osa tietoisesti ja osa tietämättään. Moni vanhempi oli kuitenkin kiinnostunut aiheesta ja ottaisi mielellään ohjelman konkreettisia ohjeita käyttöön myös kotona arjessa.