Monikulttuurisuus osana Parikkalan päivähoitoa
Suomalainen, Heidi; Matikainen, Sari (2011)
Suomalainen, Heidi
Matikainen, Sari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119117
Tiivistelmä
Monikulttuurisuus on lisääntynyt Suomessa maahanmuuton myötä. Maahanmuuttajien määrä on kasvanut viime vuosien aikana ja tulee jatkossakin kasvamaan nopeaan tahtiin. Tämän vuoksi myös päivähoidossa kohtaan maahanmuuttajia entistä enemmän. Maahanmuuttajien kotoutumiseen voidaan vaikuttaa muun muassa työntekijän asenteilla ja kulttuuriosaamisella. Tässä selvityksessä tuodaan esille niitä haasteita ja kehittämisideoita, joita monikulttuurisuus ja kulttuurierot tuovat päiväkotikasvatuksen työntekijöille. Selvityksen kohderyhmäksi valittiin Parikkalan päivähoidossa pääsääntöisesti työskentelevän hoitohenkilökunnan ja kaikki päivähoidon palveluiden piiriin kuuluvat maahanmuuttajataustaiset perheet.
Selvitys toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, koska haluttiin tietoa kohderyhmän ajatuksista ja mielipiteistä. Hoitohenkilökunnalle osoitettu selvitys toteutettiin teemahaastatteluna, johon käytettiin puolistrukturoitua lomaketta. Perheisiin kohdistettuna tutkimusmenetelmänä käytettiin loppujen lopuksi myös teemahaastattelua, joka tehtiin laaditun kyselylomakkeen sisällön mukaisesti.
Parikkalan päivähoidon hoitohenkilökunnan vastauksissa nousi esille periaate suomalaisesta päiväkodista, jossa toimitaan suomalaisen kulttuurin ja kasvatuskäytänteiden ehdoilla. Osa työntekijöistä toivoi lisäkoulutusta maahanmuuttajatyötä ajatellen, osa taas oli koulutuksen kannalla vasta sitten, jos maahanmuuttajalapsia olisi hoidossa enemmän ja, jos lapset tulisivat eri maista. Toisaalta vastauksissa ilmeni, että eri uskontokuntaan kuuluminen ja heikko suomen kielen taito asettavat haasteita päiväkoti kasvatukselle. Lisäksi työntekijöiden mielestä maahanmuuttajatyötä tulisi kehittää keskittämällä maahanmuuttajalapset yhteen päiväkotiyksikköön, tutustuttamalla perheet keskenään paremmin ja laatimalla ohjeet kotouttamistoimenpiteistä sekä ongelmatilanteiden varalle.
Myös maahanmuuttajaperheiden vastauksista korostui haasteellisuus yhteisen kielen puuttumisesta. Toisaalta vanhemmat kertoivat saavansa hoitohenkilökunnalta riittävästi apua ja tukea. Uusiksi ja hyviksi asioiksi perheet kokivat mahdollisuuden lapsen suomen kielen ja suomalaisten käytöstapojen oppimiselle, normaalin arkirytmin omaksumiselle sekä liikunnan harrastamiselle.
Selvitys toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, koska haluttiin tietoa kohderyhmän ajatuksista ja mielipiteistä. Hoitohenkilökunnalle osoitettu selvitys toteutettiin teemahaastatteluna, johon käytettiin puolistrukturoitua lomaketta. Perheisiin kohdistettuna tutkimusmenetelmänä käytettiin loppujen lopuksi myös teemahaastattelua, joka tehtiin laaditun kyselylomakkeen sisällön mukaisesti.
Parikkalan päivähoidon hoitohenkilökunnan vastauksissa nousi esille periaate suomalaisesta päiväkodista, jossa toimitaan suomalaisen kulttuurin ja kasvatuskäytänteiden ehdoilla. Osa työntekijöistä toivoi lisäkoulutusta maahanmuuttajatyötä ajatellen, osa taas oli koulutuksen kannalla vasta sitten, jos maahanmuuttajalapsia olisi hoidossa enemmän ja, jos lapset tulisivat eri maista. Toisaalta vastauksissa ilmeni, että eri uskontokuntaan kuuluminen ja heikko suomen kielen taito asettavat haasteita päiväkoti kasvatukselle. Lisäksi työntekijöiden mielestä maahanmuuttajatyötä tulisi kehittää keskittämällä maahanmuuttajalapset yhteen päiväkotiyksikköön, tutustuttamalla perheet keskenään paremmin ja laatimalla ohjeet kotouttamistoimenpiteistä sekä ongelmatilanteiden varalle.
Myös maahanmuuttajaperheiden vastauksista korostui haasteellisuus yhteisen kielen puuttumisesta. Toisaalta vanhemmat kertoivat saavansa hoitohenkilökunnalta riittävästi apua ja tukea. Uusiksi ja hyviksi asioiksi perheet kokivat mahdollisuuden lapsen suomen kielen ja suomalaisten käytöstapojen oppimiselle, normaalin arkirytmin omaksumiselle sekä liikunnan harrastamiselle.