Tanssioppilaan motivaatio : Katselmusmatkat,tanssitekniikka ja tanssinopettaja tarkastelussa tanssioppilaan motivaation lisääjänä
Niemi-Henry, Nuppu (2011)
Niemi-Henry, Nuppu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122919221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122919221
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli katselmusmatkojen, tekniikkalajien ja tanssinopettajan vaikutuksia tanssioppilaan motivaatioon. Tutkielma pohjaksi tehtiin kysely Pohjois-Karjalan Tanssiopiston oppilaiden keskuudessa, niille ryhmille, jotka osallistuivat keväällä 2011 Oulussa järjestettävään valtakunnalliseen MOVES-tanssikatselmukseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin oppilaan omaa motivaatiota, sekä sisäistä motivaatiota että ulkoisten tekijöiden vaikutuksia tanssinharrastajan motivaatioon. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös syitä miksi oppi- laat ovat aloittaneet tanssin harrastuksen. Tutkielman perusteella saatiin selville, että kat- selmusmatkoilla on iso merkitys tanssioppilaiden motivaatioon ja ne vaikuttavat oppilaiden suunnitelmiinsa tanssin parissa, jollei heillä ole jo valmiiksi hyvin voimakas motivaatio ke- hittyä ja silloinkin katselmukset vahvistavat heidän suunnitelmiaan ja motivaatiotaan. Tutkielmassa saatiin myös selville, että oppilaat ymmärtävät tekniikan tärkeyden oman kokemuksen myötä ja näkee tekniikan isona kehityksen askeleena heidän tanssiharrastuksessaan. Opinnäytetyössä saatiin myös selville, että opettajan rooli tanssioppilaan motivaation kasvattajana on suuri. Opettaja pystyy omalla asenteellaan, kannustuksellaan ja palautteellaan motivoimaan oppilaita saavuttamaan heidän itselleen asettamiaan tavoitteita. Tutkielmassa kävi ilmi selkeästi se fakta, että motivaatio toimii keskeisenä tekijänä tanssijoiden kehityksessä ja tanssioppilaat ovat hyvin vahvasti ja sisäisesti motivoituneita harrastuksensa parissa.