Sosiaalinen media osana yrityksen markkinointistrategiaa : case Jokisen Eväät
Silvennoinen, Timo (2011)
Silvennoinen, Timo
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062212415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062212415
Tiivistelmä
Tammikuussa 2011 sain Jokisen Eväiden varatoimitusjohtaja Juho Niemelältä toimeksiannon selvittää sosiaalisen median mahdollisuutta osana heidän markkinointistrategiaansa. Jokisen Eväät on Suomessa toimiva kala-alan yritys. Sen suurin omistaja on norjalainen Leroy, vähemmistöomistajina ovat Kimmo Jokinen ja Salmela-yhtiöt. Jokisen eväät on juuri aloittanut toimia sosiaalisessa mediassa avaamalla omat Facebook-sivut. Sivuilla on tällä hetkellä runsas 100 fanittajaa ja toiminta on vasta alussa. Sivuilla kerrotaan yrityksen tuotteista ja niistä on myös runsaasti kuvia.
Päätin tehdä kvalitatiivisen tutkimuksen kvantitatiivisen sijaan, sillä päättelin että se sopisi tähän työhön paremmin. Tutkimusmenetelmiksi päätin valita verrokkianalyysin ja 11 yritysmaailman ammattilaiselle lähetetyn kyselyn. Molemmat osoittautuivat hyviksi valinnoiksi ja varsinkin kyselyiden kautta sain arvokkaita ja todella hyödyllisiä vastauksia. Tämän lisäksi kävin haastattelemassa erästä mainostoimisto Hasan&Partnersin johtajaa, joka osoittautui yhdeksi opinnäytetyöni mielenkiintoisimmaksi ja antoisimmaksi kokemukseksi. Tutustuin myös alan kirjallisuuteen ja julkaisuihin Internetissä. Sosiaalinen media ja sen käyttö yritysten markkinoinnissa on voimakkaasti kasvussa, ja täten on erittäin tärkeätä osata ja tietää mitä sosiaalisella medialla haluaa saavuttaa. Lisäksi tulee olla selkeä strategia sen toteuttamiseksi. Jokisen Eväillä on kaikki edellytykset tähän.
Verrokkianalyysissä tutkin kahdeksan yrityksen Facebook-sivuja sekä muutakin heidän toimintaa sosiaalisessa mediassa. Kaikki nämä yritykset ovat kokeneempia sosiaalisessa mediassa kuin Jokisen Eväät. Yritykset olivat käyttäneet Facebookia monipuolisesti ja niiden sivuista löytyy paljon hyödyllistä Jokisen Eväille harkittavaksi omalle sivulleen.
Eräs ongelma voi olla sosiaalisen median laajuus ja välineiden erittäin suuri määrä. Voi olla vaikea valita oikeaa välinettä juuri omalle yritykselle. Kyselyyni vastanneista yrityksistä lähes kaikki ovat mukana Facebookissa. Myös Jokisen Eväiden kannattaisi mielestäni aluksi panostaa Facebookin käyttöön ja keskittyä siihen. Olisi myös mahdollista käyttää Youtubea sen rinnalla. Tärkeää on saada omalle sivulle mahdollisimman paljon kannattajia ja kävijöitä ja tämä onnistuu hyvin mietittyjen monipuolisten toimenpiteiden avulla. Myös negatiiviseen palautteeseen ja sen käsittelemiseen pitää varautua jo etukäteen.
Päätin tehdä kvalitatiivisen tutkimuksen kvantitatiivisen sijaan, sillä päättelin että se sopisi tähän työhön paremmin. Tutkimusmenetelmiksi päätin valita verrokkianalyysin ja 11 yritysmaailman ammattilaiselle lähetetyn kyselyn. Molemmat osoittautuivat hyviksi valinnoiksi ja varsinkin kyselyiden kautta sain arvokkaita ja todella hyödyllisiä vastauksia. Tämän lisäksi kävin haastattelemassa erästä mainostoimisto Hasan&Partnersin johtajaa, joka osoittautui yhdeksi opinnäytetyöni mielenkiintoisimmaksi ja antoisimmaksi kokemukseksi. Tutustuin myös alan kirjallisuuteen ja julkaisuihin Internetissä. Sosiaalinen media ja sen käyttö yritysten markkinoinnissa on voimakkaasti kasvussa, ja täten on erittäin tärkeätä osata ja tietää mitä sosiaalisella medialla haluaa saavuttaa. Lisäksi tulee olla selkeä strategia sen toteuttamiseksi. Jokisen Eväillä on kaikki edellytykset tähän.
Verrokkianalyysissä tutkin kahdeksan yrityksen Facebook-sivuja sekä muutakin heidän toimintaa sosiaalisessa mediassa. Kaikki nämä yritykset ovat kokeneempia sosiaalisessa mediassa kuin Jokisen Eväät. Yritykset olivat käyttäneet Facebookia monipuolisesti ja niiden sivuista löytyy paljon hyödyllistä Jokisen Eväille harkittavaksi omalle sivulleen.
Eräs ongelma voi olla sosiaalisen median laajuus ja välineiden erittäin suuri määrä. Voi olla vaikea valita oikeaa välinettä juuri omalle yritykselle. Kyselyyni vastanneista yrityksistä lähes kaikki ovat mukana Facebookissa. Myös Jokisen Eväiden kannattaisi mielestäni aluksi panostaa Facebookin käyttöön ja keskittyä siihen. Olisi myös mahdollista käyttää Youtubea sen rinnalla. Tärkeää on saada omalle sivulle mahdollisimman paljon kannattajia ja kävijöitä ja tämä onnistuu hyvin mietittyjen monipuolisten toimenpiteiden avulla. Myös negatiiviseen palautteeseen ja sen käsittelemiseen pitää varautua jo etukäteen.