Kestävän kehityksen opas : Suomalainen vaatteiden verkkokauppa X
Särkikangas, Suvisatu (2021)
Särkikangas, Suvisatu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka vaatteiden vähittäismyynnin verkkokauppa voi toimia mahdollisimman kestävästi, ja luoda opas näistä toimista. Kohdeyrityksellä on sekä kivijalkamyymälä että verkkokauppa, ja tässä työssä keskityttiin erityisesti verkkokaupan toimintoihin. Vaatetusalan kestävyys on noussut viime aikoina puheenaiheeksi niin kuluttajien kuin yritystenkin keskuudessa, ja tämä opinnäytetyö tuo esimerkin kautta esiin konkreettisia keinoja kestävän kehityksen ja siitä viestimisen edistämiseksi kyseisellä toimialalla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimuskysymykseen liittyvää tietoa, muun muassa vaateteollisuuden ilmastovaikutuksia. Tutkimus toteutettiin haastatteluina kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kohdeyrityksen yrittäjälle ja henkilöstölle tehtyjen haastatteluiden ja kerätyn teoriatiedon perusteella rakennettiin kestävän kehityksen opas.
Haastatteluiden vastauksista selvisi, että kohdeyrityksen tietoisuus kestävästä kehityksestä ja sen arvosta oli jo melko hyvällä tasolla. Esille nousi kuitenkin muutamia toimia, joissa esimerkiksi kierrätystä voisi vielä tehostaa. Lisäksi tutkimus osoitti, että monien muiden suomalaisten vaatetusalan yritysten tapaan myös kohdeyrityksellä on vielä selvästi parannettavaa viestinnässään kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen liittyen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimuskysymykseen liittyvää tietoa, muun muassa vaateteollisuuden ilmastovaikutuksia. Tutkimus toteutettiin haastatteluina kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kohdeyrityksen yrittäjälle ja henkilöstölle tehtyjen haastatteluiden ja kerätyn teoriatiedon perusteella rakennettiin kestävän kehityksen opas.
Haastatteluiden vastauksista selvisi, että kohdeyrityksen tietoisuus kestävästä kehityksestä ja sen arvosta oli jo melko hyvällä tasolla. Esille nousi kuitenkin muutamia toimia, joissa esimerkiksi kierrätystä voisi vielä tehostaa. Lisäksi tutkimus osoitti, että monien muiden suomalaisten vaatetusalan yritysten tapaan myös kohdeyrityksellä on vielä selvästi parannettavaa viestinnässään kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen liittyen.