Henkilökohtaiset avustajat - työstä tutkintoon
Kostamo, Katja (2011)
Kostamo, Katja
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201021009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201021009
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteystyössä Honkalampi-säätiön Avustajakeskuksen kanssa. Sen aihe pohjautuu käynnissä olevaan hankkeeseen aikaansaada henkilökohtaisille avustajille tutkintoon johtava koulutus. Opinnäytetyössä kartoitettiin pohjoiskarjalaisten henkilökohtaisten avustajien työantajien mielipiteitä koulutuksen tarpeellisuudesta ja sen sisällöstä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin pohjoiskarjalaisilta henkilökohtaisten avustajien työantajilta postitse lähetetyillä kyselylomakkeilla lokakuussa 2011. Kahden viikon vastausajan aikana vastauksia palautui 147 kappaletta 328 lähetetystä lomakkeesta. Tulokset analysoitiin pääosin Microsoft SPSS- ohjelmalla.
Henkilökohtainen apu on vammaisille henkilöille kohdennettua palvelua. He toimivat itse avustajiensa työantajina saaden apua toimiin, jotka he itse tekisivät, mutta eivät siihen vamman tai sairauden vuoksi kykene. Henkilökohtaisten avustajien työnantajina toimivien vammaisten henkilöiden mielestä avustajien kouluttamiselle olisi tarvetta. Vaikka työnantajat olivat avustajiinsa melko tyytyväisiä, he näkivät avustajien osaamisessa puutteita monella eri osa-alueella. Ammattitaidon kohentamisen lisäksi työnantajat uskoivat tutkinnon lisäävän henkilökohtaisten avustajien työn arvostusta, kohentavan avustajien palkkausta, vähentävän lyhyiden työsuhteiden määrää ja helpottavan alalla olevaa työvoimapulaa. Työnantajat kokivat tasaisesti, niin sosiaali- ja terveysalankoulutuksen kuin muidenkin alojen tutkinnon suorittaneiden taidoissa puutteita.
Jatkossa voisi vielä laajemmin selvittää, avustajien mielipidettä koulutuksen tarpeellisuudesta ja sen kiinnostavuutta yhtenä uravaihtoehtona. Lisäksi tutkimusta voidaan käyttää perusteluna henkilökohtaisten avustajien koulutusta kehiteltäessä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin pohjoiskarjalaisilta henkilökohtaisten avustajien työantajilta postitse lähetetyillä kyselylomakkeilla lokakuussa 2011. Kahden viikon vastausajan aikana vastauksia palautui 147 kappaletta 328 lähetetystä lomakkeesta. Tulokset analysoitiin pääosin Microsoft SPSS- ohjelmalla.
Henkilökohtainen apu on vammaisille henkilöille kohdennettua palvelua. He toimivat itse avustajiensa työantajina saaden apua toimiin, jotka he itse tekisivät, mutta eivät siihen vamman tai sairauden vuoksi kykene. Henkilökohtaisten avustajien työnantajina toimivien vammaisten henkilöiden mielestä avustajien kouluttamiselle olisi tarvetta. Vaikka työnantajat olivat avustajiinsa melko tyytyväisiä, he näkivät avustajien osaamisessa puutteita monella eri osa-alueella. Ammattitaidon kohentamisen lisäksi työnantajat uskoivat tutkinnon lisäävän henkilökohtaisten avustajien työn arvostusta, kohentavan avustajien palkkausta, vähentävän lyhyiden työsuhteiden määrää ja helpottavan alalla olevaa työvoimapulaa. Työnantajat kokivat tasaisesti, niin sosiaali- ja terveysalankoulutuksen kuin muidenkin alojen tutkinnon suorittaneiden taidoissa puutteita.
Jatkossa voisi vielä laajemmin selvittää, avustajien mielipidettä koulutuksen tarpeellisuudesta ja sen kiinnostavuutta yhtenä uravaihtoehtona. Lisäksi tutkimusta voidaan käyttää perusteluna henkilökohtaisten avustajien koulutusta kehiteltäessä.