päivähoidon työhyvinvoinnin ja kasvatuskumppanuuden tukeminen verkkoympäristön avulla yhteistyössä vanhempien kanssa
Vainikainen, Katja (2011)
Vainikainen, Katja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122719190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122719190
Tiivistelmä
Tämän päivän varhaiskasvatus perustuu päivähoidon henkilöstön ja vanhempien väliseen yhteiseen kasvatusvastuuseen ja kasvatuskumppanuuteen. Kehittämistehtävässäni tarkastellaan päivähoitoon tarkoitetun sähköisen verkkopalvelun mahdollisuuksia toimia päiväkodin henkilökunnan työhyvinvoinnin sekä perheiden ja päivähoidon henkilöstön välisen kasvatuskumppanuuden tukena ja edistäjänä.
Kehittämistehtäväni tavoitteena oli lisätä päivähoidon henkilökunnan työhyvinvointia toiminnan kehittämisen kautta sähköistä verkkopalvelua hyödyntäen, yhteistyössä henkilökunnan ja lasten vanhempien kanssa. Samalla tavoitteena oli edistää kasvatuskumppanuutta päivähoidon ja henkilökunnan välillä. Kehittämistehtävääni liittyy myös päiväkodin yhteinen, verkkopalvelua hyödyntävä lehti –projekti. Päiväkotimme valmisti päiväkodin arjesta kertovan lehden, joka jaettiin perheille. Lehti -projektin tärkeimpänä tavoitteena on edistää kasvatuskumppanuutta sekä avata uusia työskentelytapoja henkilökunnan käyttöön.
Kaikkiaan tutkimukseen osallistui viisi päivähoidon henkilökunnan jäsentä ja 37 perhettä. Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta. Aineisto kerättiin sähköisillä kyselylomakkeilla päiväkodin henkilöstöltä ja lasten vanhemmilta. Lisäksi aineistoa täydennettiin havainnointipäiväkirjojen avulla.
Tutkimustulosten mukaan sähköinen verkkopalvelupalvelu lisäsi päivähoidon työntekijöiden työhyvinvointia. Vastaajien mukaan se antoi välineitä oman työn, työskentelytapojen ja ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Henkilökunta koki palvelun käytön myötä myös vuorovaikutuksen ja yhteistyön parantuneen työyhteisössä. Sekä vanhemmat että päivähoidon henkilökunta uskoi sähköisen palvelun lisänneen päivähoidon ja perheiden välistä vuorovaikutusta ja edesauttavan hyvän kasvatuskumppanuuden syntymistä.
Saatujen tutkimustulosten perusteella sähköisen verkkopalveluita tulisi hyödyntää päivähoidossa uudenlaisten ammattikäytänteiden ja työskentelymallien kehittämiseksi. Nykyään internet on lähes kaikkien lapsiperheiden käytössä. Tulevaisuudessa verkkopalvelumalli toimisi hyvin myös kasvatuskumppanuuden tukena ja viestintävälineenä päivähoidon henkilöstön ja perheiden välillä.
Kehittämistehtäväni tavoitteena oli lisätä päivähoidon henkilökunnan työhyvinvointia toiminnan kehittämisen kautta sähköistä verkkopalvelua hyödyntäen, yhteistyössä henkilökunnan ja lasten vanhempien kanssa. Samalla tavoitteena oli edistää kasvatuskumppanuutta päivähoidon ja henkilökunnan välillä. Kehittämistehtävääni liittyy myös päiväkodin yhteinen, verkkopalvelua hyödyntävä lehti –projekti. Päiväkotimme valmisti päiväkodin arjesta kertovan lehden, joka jaettiin perheille. Lehti -projektin tärkeimpänä tavoitteena on edistää kasvatuskumppanuutta sekä avata uusia työskentelytapoja henkilökunnan käyttöön.
Kaikkiaan tutkimukseen osallistui viisi päivähoidon henkilökunnan jäsentä ja 37 perhettä. Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta. Aineisto kerättiin sähköisillä kyselylomakkeilla päiväkodin henkilöstöltä ja lasten vanhemmilta. Lisäksi aineistoa täydennettiin havainnointipäiväkirjojen avulla.
Tutkimustulosten mukaan sähköinen verkkopalvelupalvelu lisäsi päivähoidon työntekijöiden työhyvinvointia. Vastaajien mukaan se antoi välineitä oman työn, työskentelytapojen ja ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Henkilökunta koki palvelun käytön myötä myös vuorovaikutuksen ja yhteistyön parantuneen työyhteisössä. Sekä vanhemmat että päivähoidon henkilökunta uskoi sähköisen palvelun lisänneen päivähoidon ja perheiden välistä vuorovaikutusta ja edesauttavan hyvän kasvatuskumppanuuden syntymistä.
Saatujen tutkimustulosten perusteella sähköisen verkkopalveluita tulisi hyödyntää päivähoidossa uudenlaisten ammattikäytänteiden ja työskentelymallien kehittämiseksi. Nykyään internet on lähes kaikkien lapsiperheiden käytössä. Tulevaisuudessa verkkopalvelumalli toimisi hyvin myös kasvatuskumppanuuden tukena ja viestintävälineenä päivähoidon henkilöstön ja perheiden välillä.