Verkko-opiskelun merkitys ammatillisessa kehittymisessä : opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta Turun Aikuiskoulutuskeskuksessa
Kallio, Jaana (2011)
Kallio, Jaana
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016567
Tiivistelmä
Työssäni tarkastellaan työvoimapoliittisessa koulutuksessa olevien opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta ja sen merkityksestä heidän ammatillisessa kehittymisessään.
Työvoimapoliittisessa koulutukseen sisältyy perinteistä luokka-opetusta, itsenäistä opiskelua, työssä oppimista oman ammattialan työtehtävissä ja nykyisin myös verkko-opiskelua. Kyselyn avulla selvitettiin verkko-opiskelun merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja opiskelijoiden halukkuutta verkko-opiskeluun tulevaisuudessa. Tämän lisäksi selvitettiin muun muassa opiskelijoiden tietoteknisiä taitoja, Internetin käyttöä ja kokemuksia Optima-verkko-oppimisympäristön käytöstä. Tiedot kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä.
Kyselyyn vastasi lähiavustajakoulutuksen sekä sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon, lähihoitaja että kotityöpalvelujen ammattitutkintoon valmistavassa työvoimapoliittisessa koulutuksessa olleet opiskelijat. Vastaajia oli yhteensä 40. Suurin osa opiskelijoista osallistui ensimmäistä kertaa verkko-kurssille.
Suurin osa opiskelijoista koki verkko-opiskelun mielekkääksi ja olisi jatkossakin kiinnostunut kehittämään ammattiosaamistaan verkko-opiskelun avulla. Vuorovaikutteisuuden puuttuminen verkko-opiskelussa oli suurin syy, miksi perinteiset opiskelumuodot koettiin tärkeämmiksi kuin verkko-opiskelu.
Työvoimapoliittisessa koulutukseen sisältyy perinteistä luokka-opetusta, itsenäistä opiskelua, työssä oppimista oman ammattialan työtehtävissä ja nykyisin myös verkko-opiskelua. Kyselyn avulla selvitettiin verkko-opiskelun merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja opiskelijoiden halukkuutta verkko-opiskeluun tulevaisuudessa. Tämän lisäksi selvitettiin muun muassa opiskelijoiden tietoteknisiä taitoja, Internetin käyttöä ja kokemuksia Optima-verkko-oppimisympäristön käytöstä. Tiedot kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä.
Kyselyyn vastasi lähiavustajakoulutuksen sekä sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon, lähihoitaja että kotityöpalvelujen ammattitutkintoon valmistavassa työvoimapoliittisessa koulutuksessa olleet opiskelijat. Vastaajia oli yhteensä 40. Suurin osa opiskelijoista osallistui ensimmäistä kertaa verkko-kurssille.
Suurin osa opiskelijoista koki verkko-opiskelun mielekkääksi ja olisi jatkossakin kiinnostunut kehittämään ammattiosaamistaan verkko-opiskelun avulla. Vuorovaikutteisuuden puuttuminen verkko-opiskelussa oli suurin syy, miksi perinteiset opiskelumuodot koettiin tärkeämmiksi kuin verkko-opiskelu.