Ensiapuopetusta 2. – 4. luokkalaisille
Saarinen, Venla (2012)
Saarinen, Venla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201111223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201111223
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osuudesta sekä projektiosuudesta. Toiminnallinen osuus toteutettiin ensiapuopetuksena Hämeenlinnassa ala-asteella 16.–17.08.2011 neljälle eri luokalle; 2a:lle, 2b:lle, 3a:lle sekä 4a:lle. Jokaiselle luokalle varattiin oma aikansa luokkien suuren koon vuoksi. Opetukseen osallistui kaiken kaikkiaan 90 oppilasta sekä 4 opettajaa. Yksi opetustuokio kesti kaksi oppituntia eli 90 minuuttia. Opetuksen runkona toimi PowerPoint –esitys. Käytännön harjoitukset, tarinat ja kuvat tukivat opetusta. Opetuksen lopuksi jaettiin myös pieni ensiavun opasvihkonen kohderyhmälle kotiin muistutukseksi opituista asioista.
Projektin keskeisenä tavoitteena oli kehittää ala-asteikäisen ensiaputaitoja sekä ehkäistä lisävahinkojen syntyminen tapaturmien sattuessa. Opetuksen sisällön rajasin kohderyhmän kehitystason mukaan tavallisimpiin ensiaputilanteisiin; pienen haavan tai naarmun ensiapu, palovamman ensiapu ja nenäverenvuodon ensiapu, pistoksen tai kyyn pureman ensiapu, nyrjähtäneen nilkan ensiapu sekä tukehtumis- tai myrkytystilanteen ensiapu. Koska diabetes ja astma ovat myös lisääntyneet huomattavasti, niin sisällytin ne yksinkertaistetusti opetukseen. Opetuksessa käsiteltiin myös hätänumero ja siihen soittaminen. Opasvihkonen sisälsi kertausta tiivistetysti ja tärkeitä puhelinnumeroita sekä pari tehtävää.
Palautelomakkeiden päätulokset olivat seuraavat: Suurin osa piti opetuksesta, reilusti yli puolet haluaisi enemmän ensiapuopetusta kouluunsa ja lähes kaikki uskoivat opetuksen aikana opituista taidoista olevan hyötyä tulevaisuudessa. Opettajilta tuli hyvää palautetta ja he pitäisivät tärkeänä, että ensiapuopetusta olisi jokaiselle luokalle vuosittain. Opettajien mielestä tunnin sisältö oli monipuolinen ja loogisesti koottu kokonaisuus. PowerPoint-esitys oli taitavasti rakennettu, asiat kerrottiin konkreettisesti ja havainnollisesti lapsen ikätaso huomioiden. Itse koin, että opettaminen oli mielenkiintoista ja huomasin oman kehittymiseni jo toisen opetuskerran kohdalla. Huomasin myös, että pidin ensiavun opettamisesta lapsille.
Projektin keskeisenä tavoitteena oli kehittää ala-asteikäisen ensiaputaitoja sekä ehkäistä lisävahinkojen syntyminen tapaturmien sattuessa. Opetuksen sisällön rajasin kohderyhmän kehitystason mukaan tavallisimpiin ensiaputilanteisiin; pienen haavan tai naarmun ensiapu, palovamman ensiapu ja nenäverenvuodon ensiapu, pistoksen tai kyyn pureman ensiapu, nyrjähtäneen nilkan ensiapu sekä tukehtumis- tai myrkytystilanteen ensiapu. Koska diabetes ja astma ovat myös lisääntyneet huomattavasti, niin sisällytin ne yksinkertaistetusti opetukseen. Opetuksessa käsiteltiin myös hätänumero ja siihen soittaminen. Opasvihkonen sisälsi kertausta tiivistetysti ja tärkeitä puhelinnumeroita sekä pari tehtävää.
Palautelomakkeiden päätulokset olivat seuraavat: Suurin osa piti opetuksesta, reilusti yli puolet haluaisi enemmän ensiapuopetusta kouluunsa ja lähes kaikki uskoivat opetuksen aikana opituista taidoista olevan hyötyä tulevaisuudessa. Opettajilta tuli hyvää palautetta ja he pitäisivät tärkeänä, että ensiapuopetusta olisi jokaiselle luokalle vuosittain. Opettajien mielestä tunnin sisältö oli monipuolinen ja loogisesti koottu kokonaisuus. PowerPoint-esitys oli taitavasti rakennettu, asiat kerrottiin konkreettisesti ja havainnollisesti lapsen ikätaso huomioiden. Itse koin, että opettaminen oli mielenkiintoista ja huomasin oman kehittymiseni jo toisen opetuskerran kohdalla. Huomasin myös, että pidin ensiavun opettamisesta lapsille.