Moniammatillinen työote päiväkodissa : esimerkkinä Sapere-menetelmä
Kypärä, Sara (2011)
Kypärä, Sara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201121251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201121251
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, joka käsittelee moniammatillista työotetta sosiaalialalla, päiväkotiympäristössä. Moniammatillinen työote on korostunut tänä päivänä. Tutkijoiden mukaan tarvitaan uusia tuulia työn kehittämiseen. Moniammatillista työotetta on varsin vähän tutkittu Suomessa, mikä oli myös yksi syy päätyä tutkimaan aihetta. Moniammatillinen työskentely kuitenkin mielletään tärkeäksi, koska tiedon jakaminen toisille ja ottaminen yhteiseen käyttöön monipuolistaa ja rikastuttaa työtä. Yhteiskunnalliset muutokset, kuten syrjäytyminen ovat pakottaneet sosiaali- ja terveydenhuollon etsimään uudenlaisia keinoja ja mahdollisuuksia lasten ja oppijoiden kohtaamiseen ja heidän kasvun tukemiseen.
Moniammatillisesta työotteesta käytän esimerkkinä Sapere-menetelmää, joka on ajankohtainen varhaiskasvatuksen ruoka – ja ravitsemuskasvatuksen menetelmä. Sapere–menetelmän on alun perin kehittänyt ranskalainen kemisti-etnologi Jacques Puisais. Saperessa lapsi tutustuu aistien avulla uusiin ruokiin. Tavoitteena Saperessa on, että lapset opettelevat tutustumaan erilaisiin ruokiin pikkuhiljaa. Varhaiskasvatuksessa kaivataan uusia keinoja ja vaikuttavia menetelmiä ravitsemuskasvatukseen sekä ruokakulttuurin edistämiseen. Ajankohtaisiksi haasteiksi ovat nousseet lasten syömisen pulmat, ruokailutottumusten epäedulliset muutokset, sekä muutokset suhtautumisessa ruokaan.
Tutkimusaineiston opinnäytetyöhöni keräsin päiväkodin työntekijöiden teemahaastatteluilla. Haastattelin yhteensä neljää eri koulutusten saanutta henkilöä. Haastateltavinani oli kaksi lastentarhanopettajaa, päivähoitaja sekä lastenhoitaja. Nämä henkilöt valikoituivat sen perusteella, miten he olivat olleet Sapere-menetelmän toteuttamisessa mukana. Opinnäytetyöni toteutusosassa on haastatteluista saadut tulokset, sekä yhteenveto, tavoitteiden arviointi sekä pohdinta.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostuu teorioista, jotka liittyvät moniammatilliseen työotteeseen ja Sapere–menetelmään. Etenkin teorioissa korostuu päiväkodin ammattilaisten tämän päivän osaamisvaatimukset – ja haasteet. Tarkoituksena oli tukea teoriaosuudella ammattilaisten haastatteluissa esiin nostamia teemoja. Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat seuraavat: 1. Minkälaista osaamista päiväkotityö vaatii tänä päivänä työntekijöiden näkemysten mukaan? 2. Miten moniammatillisuus toteutuu Saperessa? Tavoitteena oli vastata haastatteluaineiston ja teorian avulla näihin kysymyksiin.
Tuloksissa selvisi, että osaamisvaatimuksia ja haasteita on paljon tänä päivänä. Ammattilaiset kokivat moniammatillisen työskentelyn tärkeänä, etenkin kun on huoli lapsesta ja halutaan tukea lasta. Moniammatillisuutta tulee kuitenkin vielä kehittää, jotta se soveltuisi käytäntöön ja jotta olisi mahdollista toteuttaa moniammatillisissa tiimeissä päätettyjä asioita. Sapere – menetelmä puhui myös moniammatillisuuden puolesta. Varsinkin hankkeen aikana päiväkoti ja yhteistyötahot lähentyivät työntekijöiden mukaan. Saperea tulee kuitenkin myös kehittää vielä, jotta se toimisi käytännössä.
Moniammatillisesta työotteesta käytän esimerkkinä Sapere-menetelmää, joka on ajankohtainen varhaiskasvatuksen ruoka – ja ravitsemuskasvatuksen menetelmä. Sapere–menetelmän on alun perin kehittänyt ranskalainen kemisti-etnologi Jacques Puisais. Saperessa lapsi tutustuu aistien avulla uusiin ruokiin. Tavoitteena Saperessa on, että lapset opettelevat tutustumaan erilaisiin ruokiin pikkuhiljaa. Varhaiskasvatuksessa kaivataan uusia keinoja ja vaikuttavia menetelmiä ravitsemuskasvatukseen sekä ruokakulttuurin edistämiseen. Ajankohtaisiksi haasteiksi ovat nousseet lasten syömisen pulmat, ruokailutottumusten epäedulliset muutokset, sekä muutokset suhtautumisessa ruokaan.
Tutkimusaineiston opinnäytetyöhöni keräsin päiväkodin työntekijöiden teemahaastatteluilla. Haastattelin yhteensä neljää eri koulutusten saanutta henkilöä. Haastateltavinani oli kaksi lastentarhanopettajaa, päivähoitaja sekä lastenhoitaja. Nämä henkilöt valikoituivat sen perusteella, miten he olivat olleet Sapere-menetelmän toteuttamisessa mukana. Opinnäytetyöni toteutusosassa on haastatteluista saadut tulokset, sekä yhteenveto, tavoitteiden arviointi sekä pohdinta.
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostuu teorioista, jotka liittyvät moniammatilliseen työotteeseen ja Sapere–menetelmään. Etenkin teorioissa korostuu päiväkodin ammattilaisten tämän päivän osaamisvaatimukset – ja haasteet. Tarkoituksena oli tukea teoriaosuudella ammattilaisten haastatteluissa esiin nostamia teemoja. Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat seuraavat: 1. Minkälaista osaamista päiväkotityö vaatii tänä päivänä työntekijöiden näkemysten mukaan? 2. Miten moniammatillisuus toteutuu Saperessa? Tavoitteena oli vastata haastatteluaineiston ja teorian avulla näihin kysymyksiin.
Tuloksissa selvisi, että osaamisvaatimuksia ja haasteita on paljon tänä päivänä. Ammattilaiset kokivat moniammatillisen työskentelyn tärkeänä, etenkin kun on huoli lapsesta ja halutaan tukea lasta. Moniammatillisuutta tulee kuitenkin vielä kehittää, jotta se soveltuisi käytäntöön ja jotta olisi mahdollista toteuttaa moniammatillisissa tiimeissä päätettyjä asioita. Sapere – menetelmä puhui myös moniammatillisuuden puolesta. Varsinkin hankkeen aikana päiväkoti ja yhteistyötahot lähentyivät työntekijöiden mukaan. Saperea tulee kuitenkin myös kehittää vielä, jotta se toimisi käytännössä.