Seinäjoen jalkapalloseurojen yhdistäminen
Huilla, Petri (2012)
Huilla, Petri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201111243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201111243
Tiivistelmä
Fuusiot yritysten kesken tavoittelevat toiminnan tehostamista ja ennen kaikkea kasvua markkinoilla. Seurafuusioita tehdään monilta osin samoista syistä ja niissä tulee ottaa samoja asioita huomioon, mitä yritysfuusioissa. Seurafuusioiden epäonnistumisprosentti on suuri, mihin vaikuttaa tietämättömyys integraatioprosessista ja siitä, mitä fuusio vaatii seuran johdolta.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin fuusiota ja siihen liittyviä ongelmakohtia, joita voi syntyä esimerkiksi integraatiovaiheessa. Integraatiovaiheen osaaminen antaakin yrityksille ja urheiluseuroille mahdollisuuden onnistuneeseen fuusioon. Luettu kirjallisuus fuusiosta ja tehdyt haastattelut, nostivat viestinnän tärkeimmäksi yksittäiseksi tekijäksi, jolla fuusio saadaan läpikäytyä mahdollisimman vaivattomasti. Viestintä oikein tehtynä estää epävarmuuden syntymistä henkilöstön keskuudessa. Teoriaosuudessa käsitellään fuusion ja integraatioprosessin lisäksi yrityskulttuuria ja brändiä.
Opinnäytetyössä tehtiin kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli luoda toimiva toimintamalli seurafuusiosta TP-Seinäjoelle. Toimintamalli antaa tarvittavat tiedot seurafuusion suorittamiseen ja sen onnistuneeseen läpikäyntiin. Toimintamalli perustuu läpikäytyyn kirjallisuuteen, haastatteluihin sekä omaan kokemukseen Seinäjoen jalkapallon nykytilanteesta. Haastattelut tehtiin henkilöille, jotka ovat aikaisemmin olleet mukana seurafuusioprosessissa.
Toimintamalli fuusiosta toi esiin fuusion monimutkaisuuden ja asiat, jotka urheiluseuran tulee ottaa huomioon integraatiovaiheessa. Ennen fuusiota seurajohdon on tarkasti määriteltävä fuusion hyödyt ja haitat. Fuusion pitää tukea seuran strategiaa ja viedä seuran toimintaa kohti aikaisemmin määriteltyä visiota.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin fuusiota ja siihen liittyviä ongelmakohtia, joita voi syntyä esimerkiksi integraatiovaiheessa. Integraatiovaiheen osaaminen antaakin yrityksille ja urheiluseuroille mahdollisuuden onnistuneeseen fuusioon. Luettu kirjallisuus fuusiosta ja tehdyt haastattelut, nostivat viestinnän tärkeimmäksi yksittäiseksi tekijäksi, jolla fuusio saadaan läpikäytyä mahdollisimman vaivattomasti. Viestintä oikein tehtynä estää epävarmuuden syntymistä henkilöstön keskuudessa. Teoriaosuudessa käsitellään fuusion ja integraatioprosessin lisäksi yrityskulttuuria ja brändiä.
Opinnäytetyössä tehtiin kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli luoda toimiva toimintamalli seurafuusiosta TP-Seinäjoelle. Toimintamalli antaa tarvittavat tiedot seurafuusion suorittamiseen ja sen onnistuneeseen läpikäyntiin. Toimintamalli perustuu läpikäytyyn kirjallisuuteen, haastatteluihin sekä omaan kokemukseen Seinäjoen jalkapallon nykytilanteesta. Haastattelut tehtiin henkilöille, jotka ovat aikaisemmin olleet mukana seurafuusioprosessissa.
Toimintamalli fuusiosta toi esiin fuusion monimutkaisuuden ja asiat, jotka urheiluseuran tulee ottaa huomioon integraatiovaiheessa. Ennen fuusiota seurajohdon on tarkasti määriteltävä fuusion hyödyt ja haitat. Fuusion pitää tukea seuran strategiaa ja viedä seuran toimintaa kohti aikaisemmin määriteltyä visiota.