Elämyksiä elämään sosiaalipedagogisen hevostoiminnan avulla
Leino, Marika (2012)
Leino, Marika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201131316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201131316
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sosiaalipedagoginen hevostoiminta. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on yhteisöllistä, toiminnallista ja elämyksellistä toimintaa talliympäristössä. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tavoitteet tulevat suoraan sosiaalipedagogisesta ajattelusta. Hevostoiminta on parhaimmillaan ratkaisukeskeistä, pitkäjänteistä ja tavoitteellista toimintaa, jossa pyritään vahvistamaan asiakkaan sosiaalista elämää sekä lisäämään hänen hyvinvointiansa ja työkykyänsä.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen. Toteutin sen havainnoimalla länsisuomalaista hevostallia, jossa toteutetaan sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Tein havainnoinnit ja haastattelut maaliskuun ja lokakuun 2011 välisenä aikana. Keräsin aineiston osallistuvan havainnoinnin ja avoimien haastattelujen avulla.
Havainnointien ja haastattelujen avulla olen pyrkinyt tuomaan esiin niitä keinoja, joiden avulla voidaan tukea lasten ja nuorten tervettä kasvua ja ennalta ehkäistä syrjäytymistä. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on yksi keino. Työssäni olen keskittynyt sosiaalipedagogisen hevostoiminnan suurimpaan asiakasryhmään lapsiin ja nuoriin. Havainnoitavina kohteinani olivat tyttöjen pienryhmä sekä autistisia piirteitä omaava poika. Päätarkastelukohteenani olivat sosiaalipedagogisen hevostoiminnan periaatteet: toiminnallisuus, yhteisöllisyys sekä elämyksellisyys. Havainnointien lisäksi haastattelin yhtä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajaa sekä yhden lapsen tätiä.
Havainnointitulokseni osoittivat sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tukevan asiakkaiden sosiaalisuutta, itsetunnon kehitystä, toiminnallisuutta sekä tuovan asiakkaan elämään yhteisöllisyyttä ja elämyksiä. Havainnointieni aikana huomasin jokaisessa havainnointikohteessa positiivisia muutoksia, joista jotkut olivat pieniä ja toiset isompia.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen. Toteutin sen havainnoimalla länsisuomalaista hevostallia, jossa toteutetaan sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Tein havainnoinnit ja haastattelut maaliskuun ja lokakuun 2011 välisenä aikana. Keräsin aineiston osallistuvan havainnoinnin ja avoimien haastattelujen avulla.
Havainnointien ja haastattelujen avulla olen pyrkinyt tuomaan esiin niitä keinoja, joiden avulla voidaan tukea lasten ja nuorten tervettä kasvua ja ennalta ehkäistä syrjäytymistä. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on yksi keino. Työssäni olen keskittynyt sosiaalipedagogisen hevostoiminnan suurimpaan asiakasryhmään lapsiin ja nuoriin. Havainnoitavina kohteinani olivat tyttöjen pienryhmä sekä autistisia piirteitä omaava poika. Päätarkastelukohteenani olivat sosiaalipedagogisen hevostoiminnan periaatteet: toiminnallisuus, yhteisöllisyys sekä elämyksellisyys. Havainnointien lisäksi haastattelin yhtä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajaa sekä yhden lapsen tätiä.
Havainnointitulokseni osoittivat sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tukevan asiakkaiden sosiaalisuutta, itsetunnon kehitystä, toiminnallisuutta sekä tuovan asiakkaan elämään yhteisöllisyyttä ja elämyksiä. Havainnointieni aikana huomasin jokaisessa havainnointikohteessa positiivisia muutoksia, joista jotkut olivat pieniä ja toiset isompia.