Yhteiskuntavastuun merkitys urheilusponsoroinnissa
Väänänen, Ville; Pukema, Johannes (2011)
Väänänen, Ville
Pukema, Johannes
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201131294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201131294
Tiivistelmä
Pukema, Johannes & Väänänen, Ville 2011. Yhteiskuntavastuun merkitys urheilusponsoroinnissa Case Et-Po 72. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 50. Liitteitä 1- 6.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisena yritykset kokevat yhteiskuntavastuun merkityksen sponsoroinnissa. Tutkimuksen asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi selvitimme vastauksia kahteen tukikysymykseen. Kysymykset käsittelivät yhteiskuntavastuun vaikutusta yrityksien sponsorointipäätökseen sekä millainen on yhteiskuntavastuu paikallisella yrityksellä paikalliseen urheiluseuraan.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan yhteiskuntavastuun merkitystä käsitteenä ja millaista yhteiskuntavastuu on urheilunsaralla. Lisäksi teoriaosassa perehdymme sponsoroinnin historiaan, nykypäivään sekä sen tulevaisuuden näkymiin. Näitä osia tarkastelemme kirjallisuuden sekä Internet lähteiden pohjalta. Työn empiirinen osio koostuu case urheiluseuran Et-Po 72:n esittelystä ja seuran viiden pääyhteistyökumppanien teemahaastatteluista. Haastatteluista muodostuneita kokemuksia tulkittiin kvalitatiivisin menetelmin. Haastattelut toteutettiin avoimen kyselytutkimuksen avulla.
Tutkimuksen mukaan Et-Pon yhteistyökumppanit kokivat yhteiskuntavastuun merkityksen sponsoroinnissa olevan erittäin merkittävässä asemassa. Haastateltavat yritykset kokevat paikallisen urheiluseuran tukemisen kotipaikkakunnan hyvinvoinnin edistämisenä ja haluavat tarjota nuorille mahdollisuuden järkevään harrastukseen. Sponsorointipäätöksiä tehdessä paikallisuudella on suuri merkitys ja sitä kautta paikallisuus liitetään vahvasti yhteiskuntavastuuseen. Tutkimukseen olisi voitu valita muutama urheiluseura eri sarjatasoilta ja lisäksi haastateltaviin yrityksiin olisi voitu lisätä yksi ulkopaikkakuntalainen yritys, jolloin olisi voitu saada yhteiskuntavastuun tarkasteluun laajempi näkökulma.
Asiasanat: Sponsorointi, yhteiskuntavastuu, yhteistyö
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisena yritykset kokevat yhteiskuntavastuun merkityksen sponsoroinnissa. Tutkimuksen asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi selvitimme vastauksia kahteen tukikysymykseen. Kysymykset käsittelivät yhteiskuntavastuun vaikutusta yrityksien sponsorointipäätökseen sekä millainen on yhteiskuntavastuu paikallisella yrityksellä paikalliseen urheiluseuraan.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan yhteiskuntavastuun merkitystä käsitteenä ja millaista yhteiskuntavastuu on urheilunsaralla. Lisäksi teoriaosassa perehdymme sponsoroinnin historiaan, nykypäivään sekä sen tulevaisuuden näkymiin. Näitä osia tarkastelemme kirjallisuuden sekä Internet lähteiden pohjalta. Työn empiirinen osio koostuu case urheiluseuran Et-Po 72:n esittelystä ja seuran viiden pääyhteistyökumppanien teemahaastatteluista. Haastatteluista muodostuneita kokemuksia tulkittiin kvalitatiivisin menetelmin. Haastattelut toteutettiin avoimen kyselytutkimuksen avulla.
Tutkimuksen mukaan Et-Pon yhteistyökumppanit kokivat yhteiskuntavastuun merkityksen sponsoroinnissa olevan erittäin merkittävässä asemassa. Haastateltavat yritykset kokevat paikallisen urheiluseuran tukemisen kotipaikkakunnan hyvinvoinnin edistämisenä ja haluavat tarjota nuorille mahdollisuuden järkevään harrastukseen. Sponsorointipäätöksiä tehdessä paikallisuudella on suuri merkitys ja sitä kautta paikallisuus liitetään vahvasti yhteiskuntavastuuseen. Tutkimukseen olisi voitu valita muutama urheiluseura eri sarjatasoilta ja lisäksi haastateltaviin yrityksiin olisi voitu lisätä yksi ulkopaikkakuntalainen yritys, jolloin olisi voitu saada yhteiskuntavastuun tarkasteluun laajempi näkökulma.
Asiasanat: Sponsorointi, yhteiskuntavastuu, yhteistyö