Aikuisen sensitiivisyys päiväkodin siirtymätilanteissa
Palomaa, Satu (2011)
Palomaa, Satu
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317047
Tiivistelmä
Päiväkodin siirtymätilanteisiin liittyviä tutkimuksia on tehty melko vähän. Aiheesta löytyi yksi opinnäytetyö, mutta muuten aihetta on vain sivuttu. Aikuisen käytöstä on tutkittu enemmän vapaan leikin aikana ja näistä tutkimuksista saatiin paljon vinkkejä siihen, miten aikuisen käyttäytymistä voisi tutkia siirtymätilanteiden aikana. Tutkimuskysymyksenä työssä on se, kuinka sensitiivisiä eli herkkiä ja toisaalta aktiivisia aikuiset ovat siirtymätilanteessa. Lisäksi tavoitteena on herättää kasvattajat miettimään heidän päiväkotinsa siirtymätilanteita, miten ne hoidetaan nyt ja olisiko tilanteissa parantamisen varaa.
Tämä tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään systemaattista havainnointia, jota käytetään juuri kvantitatiivisesti painottuneessa tutkimuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin viidestä eri päiväkodista ja seitsemästä eri ryhmästä, havainnoitavia kasvattajia oli yhteensä 14. Havainnoinnin pohjana käytettiin lomaketta ja tulokset on avattu ja taulukoitu. Käsitteistä avataan muun muassa lapsilähtöisyys, pienryhmätoiminta ja erilaisia temperamenttityyppejä.
Pääosin kasvattajat osaavat huomioida lapset hyvin myös siirtymätilanteissa. Moni kasvattajista tekee työtään täydestä sydämestään ja on näin ollen koko ajan 100 % läsnä. Osalla kasvattajista jäi kuitenkin uupumaan aito läsnäolo lapsen kanssa. Havainnoidessa oli helppo huomata ero siinä, kuinka suurella sydämellä aikuinen on työssään mukana. Toki kasvattajatkin ovat vain ihmisiä ja joskus mieltä voi painaa esimerkiksi kotona tapahtuneet asiat.
Tämä tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään systemaattista havainnointia, jota käytetään juuri kvantitatiivisesti painottuneessa tutkimuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin viidestä eri päiväkodista ja seitsemästä eri ryhmästä, havainnoitavia kasvattajia oli yhteensä 14. Havainnoinnin pohjana käytettiin lomaketta ja tulokset on avattu ja taulukoitu. Käsitteistä avataan muun muassa lapsilähtöisyys, pienryhmätoiminta ja erilaisia temperamenttityyppejä.
Pääosin kasvattajat osaavat huomioida lapset hyvin myös siirtymätilanteissa. Moni kasvattajista tekee työtään täydestä sydämestään ja on näin ollen koko ajan 100 % läsnä. Osalla kasvattajista jäi kuitenkin uupumaan aito läsnäolo lapsen kanssa. Havainnoidessa oli helppo huomata ero siinä, kuinka suurella sydämellä aikuinen on työssään mukana. Toki kasvattajatkin ovat vain ihmisiä ja joskus mieltä voi painaa esimerkiksi kotona tapahtuneet asiat.