"Antaa voimaa ja tsemppiä." : KASTE-hankkeen varhaiskasvatuksen esimiestyöpajalaisten näkemyksiä toiminnan merkityksellisyydestä
Perkiö, Jonna (2011)
Perkiö, Jonna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717486
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen esimiestyöpajalaisten kokemuksia työpajojen hyödyllisyydestä. Tutkimuksessa selvitettiin esimiestyöpajalaisten osallistumisen syitä työpajatoimintaan, esimiesten työhyvinvointia sekä työpajojen vaikutusta esimiesten omaan työskentelyyn ja varhaiskasvatuksen laatuun.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi kymmenen esimiestä. Kyselylomake sisälsi muutamia monivalintakysymyksiä, mutta enimmäkseen avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymykset analysoitiin kvantitatiivisella menetelmällä ja avoimet kvalitatiivisella menetelmällä, tässä tutkimuksessa aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksista ilmeni, että esimiestyöpajaan osallistumisen syitä olivat vertaistuen saaminen ja esimiestyössä kehittyminen monipuolisten työvälineiden avulla. Varhaiskasvatuksen esimiestyöpajat vaikuttivat osaltaan esimiesten työhyvinvointiin. Tärkeimpinä tekijöinä työpajoissa esimiesten mielestä olivat työssä jaksaminen, vertaistuki, tiedon ja kokemusten jakaminen sekä omaan työhön saadut näkökulmat ja niiden kehittäminen.
Esimiehet kokivat saavansa työpajoista hyödyllisyyttä työyhteisöönsä, sillä kahdeksan kyselyyn vastanneista koki, että esimiesten työpajatyöskentelystä on saanut tukea työtehtävien hoitamiseen ja vaikutteita muilta ryhmäläisiltä työtapojen kehittymiseen. Siten esimiestyöpajat nähdään kokonaisvaltaisena toimintana, jonka vaikutukset ulottuvat esimiehen kautta koko työyhteisöön sekä päivähoidon asiakkaisiin eli lapsiin ja heidän perheisiinsä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi kymmenen esimiestä. Kyselylomake sisälsi muutamia monivalintakysymyksiä, mutta enimmäkseen avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymykset analysoitiin kvantitatiivisella menetelmällä ja avoimet kvalitatiivisella menetelmällä, tässä tutkimuksessa aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksista ilmeni, että esimiestyöpajaan osallistumisen syitä olivat vertaistuen saaminen ja esimiestyössä kehittyminen monipuolisten työvälineiden avulla. Varhaiskasvatuksen esimiestyöpajat vaikuttivat osaltaan esimiesten työhyvinvointiin. Tärkeimpinä tekijöinä työpajoissa esimiesten mielestä olivat työssä jaksaminen, vertaistuki, tiedon ja kokemusten jakaminen sekä omaan työhön saadut näkökulmat ja niiden kehittäminen.
Esimiehet kokivat saavansa työpajoista hyödyllisyyttä työyhteisöönsä, sillä kahdeksan kyselyyn vastanneista koki, että esimiesten työpajatyöskentelystä on saanut tukea työtehtävien hoitamiseen ja vaikutteita muilta ryhmäläisiltä työtapojen kehittymiseen. Siten esimiestyöpajat nähdään kokonaisvaltaisena toimintana, jonka vaikutukset ulottuvat esimiehen kautta koko työyhteisöön sekä päivähoidon asiakkaisiin eli lapsiin ja heidän perheisiinsä.