Nuoren elämänhallinnan edistäminen toiminnallisin menetelmin : elämänhallintakurssi ammattikoulunuorille
Kaunisto, Susanna (2012)
Kaunisto, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201171382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201171382
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on raportti elämänhallintakurssin suunnittelusta ja toteutuksesta ammattikoulunuorille. Elämänhallintakurssi on suunniteltu niin, että sitä voidaan käyttää muissakin instituutioissa tukemaan ja edistämään nuorten elämänhallintaa.
Elämänhallinnan käsitettä on tässä opinnäytetyössä lähestytty Antonovskyn koherenssin tun-teen teorian mukaan. Antonovskyn teoriassa ihmisen omilla voimavaroilla nähdään olevan merkittävä asema elämänhallinnan tunteen saavuttamisessa.
Elämänhallintakurssin tavoitteena oli antaa opiskelijoille mahdollisuus omien voimavarojen etsimiseen ja tulevaisuuden suunnitteluun. Lisäksi kurssilla pyrittiin parantamaan ryhmän jäsenten keskinäistä tuntemista ja edistämään siten ryhmäytymistä. Kurssin suunnittelun tueksi toteutettiin oppilaitoksen opettajille konsultaatio, jolla kerättiin tietoa siitä millaisia ongelmia nuorilla esiintyy ammattikoulussa ja mistä ongelmat opettajien näkökulmasta katsottuna johtuvat.
Kurssi sisälsi yhdeksän lähiopetuskertaa ja opetusmenetelminä käytettiin toiminnallisia menetelmiä. Oppimisnäkemyksenä yhdistyivät konstruktivistinen oppimisnäkemys, kokemuksellinen- ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Kurssin sisältö rakentui siten, että kurssin alussa pyrittiin opiskelijoiden tutustumiseen ja ryhmäyttämiseen, sen jälkeen opiskelijoiden itsetuntemuksen lisäämiseen, voimavarojen etsimiseen ja tulevaisuuden suunnittelemiseen.
Elämänhallintakurssille osallistuneet opiskelijat toivat useasti esiin koulutuksen vaativuuden ja sen aiheuttaman stressin, jonka he kokivat olevan läsnä koko ajan. Opiskelijat tunnistavat helposti ongelmia aiheuttavia tekijöitä ja omia heikkouksiaan, mutta omien vahvuuksien ja voimavarojen etsiminen tuottaa suurimmalle osalle opiskelijoista vaikeuksia. Kurssilta saadun palautteen perusteella, sillä nähtiin olevan positiivinen vaikutus ryhmän jäsenten keskinäiseen tuntemiseen, ryhmässä toimimiseen ja opiskelijan omien mahdollisuuksien esiin tulemiseen.
Elämänhallinnan käsitettä on tässä opinnäytetyössä lähestytty Antonovskyn koherenssin tun-teen teorian mukaan. Antonovskyn teoriassa ihmisen omilla voimavaroilla nähdään olevan merkittävä asema elämänhallinnan tunteen saavuttamisessa.
Elämänhallintakurssin tavoitteena oli antaa opiskelijoille mahdollisuus omien voimavarojen etsimiseen ja tulevaisuuden suunnitteluun. Lisäksi kurssilla pyrittiin parantamaan ryhmän jäsenten keskinäistä tuntemista ja edistämään siten ryhmäytymistä. Kurssin suunnittelun tueksi toteutettiin oppilaitoksen opettajille konsultaatio, jolla kerättiin tietoa siitä millaisia ongelmia nuorilla esiintyy ammattikoulussa ja mistä ongelmat opettajien näkökulmasta katsottuna johtuvat.
Kurssi sisälsi yhdeksän lähiopetuskertaa ja opetusmenetelminä käytettiin toiminnallisia menetelmiä. Oppimisnäkemyksenä yhdistyivät konstruktivistinen oppimisnäkemys, kokemuksellinen- ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Kurssin sisältö rakentui siten, että kurssin alussa pyrittiin opiskelijoiden tutustumiseen ja ryhmäyttämiseen, sen jälkeen opiskelijoiden itsetuntemuksen lisäämiseen, voimavarojen etsimiseen ja tulevaisuuden suunnittelemiseen.
Elämänhallintakurssille osallistuneet opiskelijat toivat useasti esiin koulutuksen vaativuuden ja sen aiheuttaman stressin, jonka he kokivat olevan läsnä koko ajan. Opiskelijat tunnistavat helposti ongelmia aiheuttavia tekijöitä ja omia heikkouksiaan, mutta omien vahvuuksien ja voimavarojen etsiminen tuottaa suurimmalle osalle opiskelijoista vaikeuksia. Kurssilta saadun palautteen perusteella, sillä nähtiin olevan positiivinen vaikutus ryhmän jäsenten keskinäiseen tuntemiseen, ryhmässä toimimiseen ja opiskelijan omien mahdollisuuksien esiin tulemiseen.