Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Viestintäsuunnitelma : Case: Keuken Vihdin toimipisteen Yrityshautomo
Manninen, Outi (2012)
Manninen, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201101188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201101188
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy:n Vihdin toimipisteen Yrityshautomon ulkoista viestintää. Yrityshautomo tarvitsee lisää asiakkaita toimitiloihinsa, jotta toiminnan jatkuminen olisi taattua. Viestintäsuunnitelman tarkoituksena oli tuottaa Yrityshautomon ulkoisen viestinnän kehittämiseen tarvittavia ehdotuksia ja toimenpiteitä.
Tietoperustana opinnäytetyön toteuttamisessa käytettiin Juholinin, Heinosen sekä Juslènin teoksia. Tärkeimpiä aihealueita olivat viestintästrategia, viestinnän suunnittelu, sähköinen markkinointi sekä maineenhallinta. Tutkimusote suoritettiin laadullisesti. Tutkimukseen haastateltiin organisaatio edustajia, organisaation asiakkaita ja sidosryhmien edustajia.
Opinnäytetyö toi ilmi viestinnän tarpeen sekä yhteistyön tärkeyden Yrityshautomon toiminnan tehostamisessa. Tutkimus osoitti myös nykyisen viestinnän olevan liian vähäistä, minkä vuoksi Yrityshautomon näkyvyys on huono paikkakuntalaisille. Yrityshautomon tulisi lisätä viestinnän re-sursseja sekä suunnitella vuosittain viestinnän toteuttaminen. Lisäksi Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy:n tulisi tehostaa yhteistyötä sidosryhmien kanssa ja sitouttaa nämä viestintään mukaan.
Aktiivinen tiedottaminen sidosryhmille nousi olennaiseksi osaksi organisaation viestinnän kehittämisessä. Sidosryhmien kautta organisaatio saavuttaa mahdollisimman laajalti potentiaalisia asiakkaita. Tiedon hakeminen näytti olevan yleisintä Internetistä ja tämän vuoksi haku-koneoptimointi ja kotisivujen kehittäminen oli myös iso osa viestintäsuunnitelmaa. Yrittäjähaastatteluissa nousi esiin ihmisten ennakkoluuloja ja tietämättömyyttä Yrityshautomon Oy:n toiminnasta. Tämän vuoksi tiedottaminen ja maineenhallinta ovat kriittisimpiä kehittämiskohteita organisaatiossa, jotta yrityskuva paranisi.
Opinnäytetyö havainnollisti viestinnän suunnittelun eri osa-alueet. Organisaation puolesta arvioitiin opinnäytetyön aineistoa monipuoliseksi sekä hyödyllistä organisaation kehityksen kannalta. Viestintäsuunnitelmasta nähtiin löytyvän tarvittavat työkalut viestinnän parantamiseksi.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy:hyn voisi jatkotyönä tehdä sisäisen viestinnän kehittämissuunnitelman sekä rakentaa Intranetin yritysneuvojien ja asiakasyrittäjien käyttöön.
Tietoperustana opinnäytetyön toteuttamisessa käytettiin Juholinin, Heinosen sekä Juslènin teoksia. Tärkeimpiä aihealueita olivat viestintästrategia, viestinnän suunnittelu, sähköinen markkinointi sekä maineenhallinta. Tutkimusote suoritettiin laadullisesti. Tutkimukseen haastateltiin organisaatio edustajia, organisaation asiakkaita ja sidosryhmien edustajia.
Opinnäytetyö toi ilmi viestinnän tarpeen sekä yhteistyön tärkeyden Yrityshautomon toiminnan tehostamisessa. Tutkimus osoitti myös nykyisen viestinnän olevan liian vähäistä, minkä vuoksi Yrityshautomon näkyvyys on huono paikkakuntalaisille. Yrityshautomon tulisi lisätä viestinnän re-sursseja sekä suunnitella vuosittain viestinnän toteuttaminen. Lisäksi Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy:n tulisi tehostaa yhteistyötä sidosryhmien kanssa ja sitouttaa nämä viestintään mukaan.
Aktiivinen tiedottaminen sidosryhmille nousi olennaiseksi osaksi organisaation viestinnän kehittämisessä. Sidosryhmien kautta organisaatio saavuttaa mahdollisimman laajalti potentiaalisia asiakkaita. Tiedon hakeminen näytti olevan yleisintä Internetistä ja tämän vuoksi haku-koneoptimointi ja kotisivujen kehittäminen oli myös iso osa viestintäsuunnitelmaa. Yrittäjähaastatteluissa nousi esiin ihmisten ennakkoluuloja ja tietämättömyyttä Yrityshautomon Oy:n toiminnasta. Tämän vuoksi tiedottaminen ja maineenhallinta ovat kriittisimpiä kehittämiskohteita organisaatiossa, jotta yrityskuva paranisi.
Opinnäytetyö havainnollisti viestinnän suunnittelun eri osa-alueet. Organisaation puolesta arvioitiin opinnäytetyön aineistoa monipuoliseksi sekä hyödyllistä organisaation kehityksen kannalta. Viestintäsuunnitelmasta nähtiin löytyvän tarvittavat työkalut viestinnän parantamiseksi.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy:hyn voisi jatkotyönä tehdä sisäisen viestinnän kehittämissuunnitelman sekä rakentaa Intranetin yritysneuvojien ja asiakasyrittäjien käyttöön.