Marknadsföringsplan : Case: Westankärr gård
Lundell, Ida (2011)
Lundell, Ida
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191473
Tiivistelmä
Westankärr gård på Kimitoön har år 2010 startat en ny idé i sin verksamhet; fest- och utställningsutrymmen. Uppdragsgivaren vill öka antalet kunder som hyr utrymmen och därför behöver de en marknadsföringsplan för att göra sig mer synliga och tillgängliga. Hur kan företaget få sina önskade kunder att hitta just dem och deras tjänster eller pro-dukter? Syftet är att skapa en marknadsföringsplan som redogör för och ger konkreta förslag på vilken sorts marknadsföring det lönar sig för Westankärr gård att använda sig av i marknadsföringen av deras fest- och utställningsutrymmen. Meningen är att planen skall komma i användning i företaget och på detta sätt få igång sin marknadsföring.
Teorin behandlar marknadsförings mix, köpprocessen, marknader och segmentering, kundernas köpbeteende, kundrelationer och – register, marknadsföring av produkter och tjänster, marknadsföringskanaler, partnerskapsmarknadsföring och vad en marknadsfö-ringsplan ska innehålla.
Resultatet är en marknadsföringsplan där det framgår vad Westankärr gårds produkt är, vilken marknad de riktar produkten till, vem deras konkurrenter är, hur de ska mark-nadsföra sin produkt, affärsidén, vision och strategi, hur kunden ska uppleva företaget, hurdana marknadsföringsinsatser skall göras och vilket reklammaterial som behövs samt en SWOT analys.
Med hjälp av rekommendationerna i marknadsföringen kommer Westankärr gård att kunna använda sig av olika marknadsföringskanaler för att sälja sina fest- och utställ-ningsutrymmen. Westankärr gård on the Kimito island has in 2010 started a new idea in their business; banquet and exhibition spaces. Westankärr gård wants to increase the number of custom-ers who rent the banquet and exhibition spaces and therefore they need a marketing plan to make themselves more visible and accessible on the market. How can the company get their desired customers to find them and their products? The aim is to create a marketing plan that describes and gives concrete suggestions on what kind of marketing that will be profitable for Westankärr gård to use in marketing their banquet and exhibition spaces. It is intended that the plan will come into use in the company and that they will get the marketing started. The work is limited to creating the marketing plan only for Westankärr gård’s banquet and exhibition spaces and not the other parts of the company.
The theory processes the marketing mix, buying process, markets and market segmenta-tion, customer buying behavior, customer relations and management, marketing of prod-ucts and services, marketing channels, partnership marketing, and what a marketing plan should contain.
The result is a marketing plan that shows what Westankärr gård’s product is, what the target market is, who their competitors are, how they should market the their product, the business idea, vision and strategy, how, what promotional materials are needed and a SWOT analysis.
The recommendations in the marketing plan is going to help Westankärr gård to use dif-ferent marketing channels to sell their banquet and exhibition spaces.
Teorin behandlar marknadsförings mix, köpprocessen, marknader och segmentering, kundernas köpbeteende, kundrelationer och – register, marknadsföring av produkter och tjänster, marknadsföringskanaler, partnerskapsmarknadsföring och vad en marknadsfö-ringsplan ska innehålla.
Resultatet är en marknadsföringsplan där det framgår vad Westankärr gårds produkt är, vilken marknad de riktar produkten till, vem deras konkurrenter är, hur de ska mark-nadsföra sin produkt, affärsidén, vision och strategi, hur kunden ska uppleva företaget, hurdana marknadsföringsinsatser skall göras och vilket reklammaterial som behövs samt en SWOT analys.
Med hjälp av rekommendationerna i marknadsföringen kommer Westankärr gård att kunna använda sig av olika marknadsföringskanaler för att sälja sina fest- och utställ-ningsutrymmen.
The theory processes the marketing mix, buying process, markets and market segmenta-tion, customer buying behavior, customer relations and management, marketing of prod-ucts and services, marketing channels, partnership marketing, and what a marketing plan should contain.
The result is a marketing plan that shows what Westankärr gård’s product is, what the target market is, who their competitors are, how they should market the their product, the business idea, vision and strategy, how, what promotional materials are needed and a SWOT analysis.
The recommendations in the marketing plan is going to help Westankärr gård to use dif-ferent marketing channels to sell their banquet and exhibition spaces.