Second Life virtuaalimaailma ammatillisen argumentoinnin harjoitteluympäristönä : Second Lifessä toimivan harjoitteluympäristön suunnittelussa huomioitavia asioita
Välimäki, Raija (2011)
Välimäki, Raija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201011000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201011000
Tiivistelmä
Ajatusten julkituominen, esittäminen ja puolustaminen, siis argumentointi on taito, jota jokaisen sairaanhoitajaksi valmistuvan tulisi tavoitteellisesti harjoitella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää soveltuuko Second Life (SL) virtuaalimaailma sairaanhoitajaopiskelijoiden argumentaatiotaitojen harjoitteluympäristöksi. SL on 3D tekniikalla luotu, internetin välityksellä toimiva virtuaalimaailma.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tehtävänä oli selvittää miten SL virtuaalimaailmaan perustetut oppimisympäristöt tukevat käyttäjien välistä vuorovaikutusta. Toisena tehtävänä oli selvittää mitkä tekijät tulisi huomioida SL virtuaalimaailmassa toimivan argumentaatiotaitojen harjoitteluympäristön suunnittelussa. Tämän lisäksi tehtävänä oli tarkastella SL virtuaalimaailmaan mahdollisuuksia ja rajoituksia, jotka on huomioitava argumentaatiotaitojen harjoitteluympäristön suunnittelussa.
Opinnäytetyö on sovellettu kirjallisuuskatsaus, jonka aineistoksi valittiin 10 englanninkielistä artikkelia Medline, Chinal ja Academic Search Elite tietokannoista. Artikkeleissa kuvattiin tai niissä oli tutkittu Second Lifen käyttöä sairaanhoitajaopiskelijoiden, lääkäreiden, lääketieteen opiskelijoiden tai opettajaopiskelijoiden opetuksessa eri puolilla maailmaa. Aineiston analysoinnin teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Effkenin (2003) kuvaamaa Hoitotyön tiedon-hallinnan mallia.
Tulosten mukaan SL virtuaalimaailmaan perustetut oppimisympäristöt tukivat käyttäjien välistä moniulotteista vuorovaikutusta. Lisäksi voitiin päätellä, että SL soveltuisi sairaanhoitajaopiskelijoiden argumentaatiotaitojen harjoitteluympäristöksi. Suunniteltaessa oppimisympäristöä SL virtuaalimaailmaan on tunnettava opetettavan asian sisältö, SL työkalut ja yhteisöt, toimittava moniammatillisesti ja osattava SL tekniikka. SL on teknisenä ympäristönä haasteellinen, jonka vuoksi tarvitaan pilottitutkimusta suomalaisessa hoitotyön koulutusympäristössä. Näin SL harjoitteluympäristön käytöstä saataisiin näyttöön perustuvaa, tutkittua tietoa.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tehtävänä oli selvittää miten SL virtuaalimaailmaan perustetut oppimisympäristöt tukevat käyttäjien välistä vuorovaikutusta. Toisena tehtävänä oli selvittää mitkä tekijät tulisi huomioida SL virtuaalimaailmassa toimivan argumentaatiotaitojen harjoitteluympäristön suunnittelussa. Tämän lisäksi tehtävänä oli tarkastella SL virtuaalimaailmaan mahdollisuuksia ja rajoituksia, jotka on huomioitava argumentaatiotaitojen harjoitteluympäristön suunnittelussa.
Opinnäytetyö on sovellettu kirjallisuuskatsaus, jonka aineistoksi valittiin 10 englanninkielistä artikkelia Medline, Chinal ja Academic Search Elite tietokannoista. Artikkeleissa kuvattiin tai niissä oli tutkittu Second Lifen käyttöä sairaanhoitajaopiskelijoiden, lääkäreiden, lääketieteen opiskelijoiden tai opettajaopiskelijoiden opetuksessa eri puolilla maailmaa. Aineiston analysoinnin teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Effkenin (2003) kuvaamaa Hoitotyön tiedon-hallinnan mallia.
Tulosten mukaan SL virtuaalimaailmaan perustetut oppimisympäristöt tukivat käyttäjien välistä moniulotteista vuorovaikutusta. Lisäksi voitiin päätellä, että SL soveltuisi sairaanhoitajaopiskelijoiden argumentaatiotaitojen harjoitteluympäristöksi. Suunniteltaessa oppimisympäristöä SL virtuaalimaailmaan on tunnettava opetettavan asian sisältö, SL työkalut ja yhteisöt, toimittava moniammatillisesti ja osattava SL tekniikka. SL on teknisenä ympäristönä haasteellinen, jonka vuoksi tarvitaan pilottitutkimusta suomalaisessa hoitotyön koulutusympäristössä. Näin SL harjoitteluympäristön käytöstä saataisiin näyttöön perustuvaa, tutkittua tietoa.