Hur man som pedagog kan främja empowerment hos barn genom fri lek
Loman, Laura (2012)
Loman, Laura
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201231551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201231551
Tiivistelmä
Syftet med denna forskning är att se hur en pedagog kan främja empowerment genom fri lek för barn under skolåldern, i kontexten daghem. Även att undersöka hur barn ut-vecklas genom fri lek och vad som krävs för denna utveckling. Frågeställningarna var; Hur kan man främja empowerment genom fri lek? Vad krävs av pedagogen vid fri lek för att den ska fungera utvecklande och lärande för barnet? Den teoretiska referensra-men är empowerment, pedagogens roll och fri lek. Detta arbete är en litteraturstudie och analysmetoden är innehållsanalys. Arbetet är begränsat till forskningar från 2000-talet och nyare, forskningar som handlar om barn under 7 år eller går att tillämpa till barn under 7 år och forskningar som är på ett språk som går att förstå. I arbetet användes 9 artiklar och sedan gjordes en litteraturöversikt, analys och framförande av resultat. Re-sultatet av studien blev, att det är pedagogens förhållningssätt som är det viktiga och barn kan lära sig genom fri lek om pedagogen kan stöda den och vara aktiv i den. Men automatisk lär sig barnen inte av fri lek. Grunden för utvecklingen ligger i samspelet med de andra barnen, ett barn som leker ensam utvecklas inte på samma sätt genom fri lek. Enligt dessa resultat fanns slutsatsen, att ledda aktiviteter och fri lek borde använ-das kompletterande med varandra på daghem. The purpose with this study was to find out how a pedagogue can support empowerment in children under school-age, through free play in day care centers. Also to find out how children develop through free play and what is required for this development. The ques-tions were; How can a pedagogue support empowerment through free play? What is re-quired of a pedagogue in free play, so that it can function developing and support learn-ing for children? The theoretical framework is empowerment, the pedagogues role and free play. This study is a literature study with content analysis as analyzing method. The search is limited to using only researches made in the 21 Century or after that, to using researches of children under school-age or researches that can be implemented to children under school-age and researches written in a language that van be understood. 9 re-searches were found, after which a literature review, an analysis and the results were written. The results were, that the most important thing is the pedagogues attitude and that children can learn and develop through free play if the pedagogue is active and sup-ports the play. Automatically children do not learn through free play. The ground for learning is in the interaction between the children, a child that plays alone can not learn through free play in the same way that children who play together. As a result of these findings, the conclusion that free play and lead activities should complement each other in day care centers, were made.