Merkkitietoiset nuoret miehet vaateostoksilla
Riekkinen, Mirella (2012)
Riekkinen, Mirella
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191500
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on hankkia tietoa merkkitietoisten nuorten miesten kulutuskäyttäytymisestä vaateostoksilla. Työssä tukeuduttiin ostokäyttäytymisen teoriaan ja aikaisempiin tutkimuksiin kulutuskäyttäytymisestä. Tutkimuksen avulla pyrittiin kartoittamaan, mitkä tekijät vaikuttavat merkkitietoisten nuorten miesten ostopaikan valintaan ja ostopäätöksen tekemiseen. Tutkimuksessa etsittiin myös vastausta siihen, millaisia yhteisiä ominaisuuksia merkkivaatteita ostavilla miehillä on ja mikä saa nuoren miehen ylipäänsä ostamaan merkkivaatteen. Tutkimuksen aineisto koottin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin viisitoista iältään 20-29-vuotiasta miestä, jotka ostavat ja käyttävät merkkivaatteita.
Nuoret, merkkitietoiset miehet osoittautuivat urheilullisiksi ja ulkonäöstään huolta pitäviksi kuluttajiksi. Lähes jokainen haastateltu mies kertoi olevansa luonteeltaan rohkea ja menevä sekä ammatissaan eteenpäin pyrkivä. Merkkitietoiset nuoret miehet käyvät mielellään vaateostoksilla ja valitsevat ostopaikakseen usein sellaisen liikkeen, jossa on laaja ja vaihtuva valikoima eri hintaisia merkkituotteita. Merkkitietoisten miesten ostopäätöksiin vaikuttaa tutkimustuloksien mukaan eniten vaatteen hyvä istuvuus, sopiva hinta ja ajankohtainen muoti. Joillekin tyttöystävän mielipide vaikuttaa ostopäätökseen tai kavereiden mielipiteillä on merkitystä vaatteiden valinnassa.
Lähes kaikki merkkitietoisista miehistä uskovat merkkivaatteiden käytön parantavan heidän ulkonäköään niin muiden kuin heidän itsensäkin silmissä. He kokevat niiden avulla saavansa itselleen hyvänolon tunteen ja vaatteiden nostavan myös heidän itsetuntoaan.
Nuoret, merkkitietoiset miehet osoittautuivat urheilullisiksi ja ulkonäöstään huolta pitäviksi kuluttajiksi. Lähes jokainen haastateltu mies kertoi olevansa luonteeltaan rohkea ja menevä sekä ammatissaan eteenpäin pyrkivä. Merkkitietoiset nuoret miehet käyvät mielellään vaateostoksilla ja valitsevat ostopaikakseen usein sellaisen liikkeen, jossa on laaja ja vaihtuva valikoima eri hintaisia merkkituotteita. Merkkitietoisten miesten ostopäätöksiin vaikuttaa tutkimustuloksien mukaan eniten vaatteen hyvä istuvuus, sopiva hinta ja ajankohtainen muoti. Joillekin tyttöystävän mielipide vaikuttaa ostopäätökseen tai kavereiden mielipiteillä on merkitystä vaatteiden valinnassa.
Lähes kaikki merkkitietoisista miehistä uskovat merkkivaatteiden käytön parantavan heidän ulkonäköään niin muiden kuin heidän itsensäkin silmissä. He kokevat niiden avulla saavansa itselleen hyvänolon tunteen ja vaatteiden nostavan myös heidän itsetuntoaan.