Liiketoimintasuunnitelmat maaseudun kehittämisessä : Liiketoimintasuunnitelma START-RUBIZ intensiivikurssilla
Moisanen, Paula (2012)
Moisanen, Paula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241566
Tiivistelmä
START-RUBIZ on nimitys opintokokonaisuudelle, intensiivikurssille. Se on lyhenne sanoista ”Starting new enterprise in rural context”. Tämä kahden viikon mittainen intensiivikurssi koostuu sekä lähiope-tuksesta että yritysvierailuista paikallisiin yrityksiin. Kurssin aikana opiskelijat laativat liiketoimintasuun-nitelman omavalintaiseen yritykseen; joko olemassa olevaan tai tulevaisuudessa perustettavaan. Yri-tyksen on tarkoitus toimia maaseutualueella. START-RUBIZ on EU:n Erasmus-ohjelman rahoittama. Kurssi on toteutettu kahdesti, vuonna 2010 ja 2011. Tämä intensiivikurssi on suunnattu erityisesti opis-kelijoille, joiden opinnot liittyvät maaseudun kehittämiseen.
Liiketoimintasuunnitelma on suunnittelun työkalu, jota voidaan käyttää sekä yrityksen sisäiseen että ulkoiseen suunnitteluun. Liiketoimintasuunnitelma on ennen kaikkea yrityksen johdon näkemys asiois-ta. Liiketoimintasuunnitelma sisältää aina laskelmia. Hyvä liiketoimintasuunnitelma mahdollistaa esi-merkiksi rahoituksen saannin yritysidealle. Opinnäytetyössä on verrattu erilaisia liiketoimintasuunnitel-mia ja kerrottu niistä enemmän. Jokainen yritys valitsee kuitenkin itse käytettävän liiketoimintasuunni-telman pohjan.Intensiivikurssin päätarkoitus on antaa opiskelijoille mahdollisuus kehittää omia kyky-jään ja taitojaan tekemällä maaseutualueelle erilaisia liiketoimintasuunnitelmia. Samalla pyritään kehit-tämään maaseutua, sillä ympäri Eurooppaa maaseutu autioituu ja työttömyysprosentit ovat korkeita. Uusia liikeideoita ja yrityksiä kaivataan maaseutualueille, sillä perinteinen maatilayrittäminen ei enää ole ainoa vaihtoehto.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa selvitettiin muun muassa niitä hyötyjä, joita kansainvälisessä ryh-mässä opiskelu toi liiketoimintasuunnitelman tekemiseen ja sitä, millaista opiskelu kansainvälisessä ryhmässä oli. Tutkimuksen koko oli keväällä 2011 intensiivikurssille osallistuneet opiskelijat, 21 opiskelijaa. Tutkimusaineisto on pieni, mutta sitä voidaan pitää kokonaistutkimuksena, jolloin tuloksia voidaan yleistää vastaavien intensiivikurssien kävijöihin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastaajat kokivat intensiivikurssin mielenkiintoiseksi ja hyödylliseksi ko-konaisuudeksi. Eniten intensiivikurssilla opittiin liiketoiminnansuunnittelusta, mikä vastaa kurssin tavoi-tetta. Luovuudesta ja innovaatioista opittiin kurssilla paljon. Yksi Erasmus-ohjelman tavoitteista on lisätä innovaatioita Euroopassa. Lisäksi erilaisista yrityksistä puhuttaessa mikroyritykset katsotaan innovaation lähteiksi ja työpaikkojen antajiksi. Kurssin koki mielenkiintoiseksi 66,7 % vastaajista. Kaikki vastaajat uskoivat kansainvälisen opiskelun hyödyttävän heitä jatkossa, muun muassa kansainvälisten suhteiden, kielitaidon ja opintojen kautta. Erittäin positiivisena asiana voidaan pitää sitä, että 33,3 % vastaajista uskoi, että jatkossa he hyötyvät kansainvälisestä opiskelusta uuden liikeidean luomisessa.
Jatkossa tutkimusta voitaisiin laajentaa ja toteuttaa se molemmille ryhmille. Näin saataisiin vastaajia enemmän ja kenties uutta tietoa heidän ajatuksistaan intensiivikurssista ja siitä, onko kurssilla tehdystä liiketoimintasuunnitelmasta edetty oman yrityksen perustamiseen.
Liiketoimintasuunnitelma on suunnittelun työkalu, jota voidaan käyttää sekä yrityksen sisäiseen että ulkoiseen suunnitteluun. Liiketoimintasuunnitelma on ennen kaikkea yrityksen johdon näkemys asiois-ta. Liiketoimintasuunnitelma sisältää aina laskelmia. Hyvä liiketoimintasuunnitelma mahdollistaa esi-merkiksi rahoituksen saannin yritysidealle. Opinnäytetyössä on verrattu erilaisia liiketoimintasuunnitel-mia ja kerrottu niistä enemmän. Jokainen yritys valitsee kuitenkin itse käytettävän liiketoimintasuunni-telman pohjan.Intensiivikurssin päätarkoitus on antaa opiskelijoille mahdollisuus kehittää omia kyky-jään ja taitojaan tekemällä maaseutualueelle erilaisia liiketoimintasuunnitelmia. Samalla pyritään kehit-tämään maaseutua, sillä ympäri Eurooppaa maaseutu autioituu ja työttömyysprosentit ovat korkeita. Uusia liikeideoita ja yrityksiä kaivataan maaseutualueille, sillä perinteinen maatilayrittäminen ei enää ole ainoa vaihtoehto.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa selvitettiin muun muassa niitä hyötyjä, joita kansainvälisessä ryh-mässä opiskelu toi liiketoimintasuunnitelman tekemiseen ja sitä, millaista opiskelu kansainvälisessä ryhmässä oli. Tutkimuksen koko oli keväällä 2011 intensiivikurssille osallistuneet opiskelijat, 21 opiskelijaa. Tutkimusaineisto on pieni, mutta sitä voidaan pitää kokonaistutkimuksena, jolloin tuloksia voidaan yleistää vastaavien intensiivikurssien kävijöihin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastaajat kokivat intensiivikurssin mielenkiintoiseksi ja hyödylliseksi ko-konaisuudeksi. Eniten intensiivikurssilla opittiin liiketoiminnansuunnittelusta, mikä vastaa kurssin tavoi-tetta. Luovuudesta ja innovaatioista opittiin kurssilla paljon. Yksi Erasmus-ohjelman tavoitteista on lisätä innovaatioita Euroopassa. Lisäksi erilaisista yrityksistä puhuttaessa mikroyritykset katsotaan innovaation lähteiksi ja työpaikkojen antajiksi. Kurssin koki mielenkiintoiseksi 66,7 % vastaajista. Kaikki vastaajat uskoivat kansainvälisen opiskelun hyödyttävän heitä jatkossa, muun muassa kansainvälisten suhteiden, kielitaidon ja opintojen kautta. Erittäin positiivisena asiana voidaan pitää sitä, että 33,3 % vastaajista uskoi, että jatkossa he hyötyvät kansainvälisestä opiskelusta uuden liikeidean luomisessa.
Jatkossa tutkimusta voitaisiin laajentaa ja toteuttaa se molemmille ryhmille. Näin saataisiin vastaajia enemmän ja kenties uutta tietoa heidän ajatuksistaan intensiivikurssista ja siitä, onko kurssilla tehdystä liiketoimintasuunnitelmasta edetty oman yrityksen perustamiseen.