Kriittis-filosofinen pedagogiikka ammattikorkeakouluopetuksessa : - oppituntisovelluksia
Raitio, Teijo (2011)
Raitio, Teijo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241590
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella kriittis-filosofista pedagogiikan mahdollisuuksia ammattikorkeakouluopetuksessa. Työssä muotoillaan ja mallinnetaan kirjallisuusaineiston pohjalta kriittis-filosofisen pedagogiikan
sisältöä ja sovelletaan sitä havainnollistaen oppitunteihin
ammattikorkeakouluopetuksessa. Oppituntiesimerkkeinä ovat luentoopetus,simulaatio-opetus, näytelmäpedagogiikka ja kisälliopetus.
Työn menetelmällisenä lähtökohtana on laadullinen hermeneuttinen ja kommunikatiivinen tutkimusote. Kriittis-filosofisen pedagogiikan tarpeellisuus näyttäytyy erittäin tärkeänä postmodernissa maailmassa, jossa tiedon eettinen ja totuudellinen arviointi- ja analyysitaito on tärkeässä asemassa.
Tämän työn pohjalta on jatkossa mahdollista esimerkiksi laadullisen toimintatutkimuksen keinoin selvittää käytännössä, kuinka kriittisfilosofinen
pedagogiikka toimii ja kuinka oppilaat ja/tai opettajat sen
kokevat. Tutkimuksessa voidaan myös selvittää ja vertailla, luoko kriittisfilosofinen pedagogiikka parempia oppimislähtökohtia suhteessa perinteisiin toisenlaista pedagogiikka noudattaviin opetustapoihin.
sisältöä ja sovelletaan sitä havainnollistaen oppitunteihin
ammattikorkeakouluopetuksessa. Oppituntiesimerkkeinä ovat luentoopetus,simulaatio-opetus, näytelmäpedagogiikka ja kisälliopetus.
Työn menetelmällisenä lähtökohtana on laadullinen hermeneuttinen ja kommunikatiivinen tutkimusote. Kriittis-filosofisen pedagogiikan tarpeellisuus näyttäytyy erittäin tärkeänä postmodernissa maailmassa, jossa tiedon eettinen ja totuudellinen arviointi- ja analyysitaito on tärkeässä asemassa.
Tämän työn pohjalta on jatkossa mahdollista esimerkiksi laadullisen toimintatutkimuksen keinoin selvittää käytännössä, kuinka kriittisfilosofinen
pedagogiikka toimii ja kuinka oppilaat ja/tai opettajat sen
kokevat. Tutkimuksessa voidaan myös selvittää ja vertailla, luoko kriittisfilosofinen pedagogiikka parempia oppimislähtökohtia suhteessa perinteisiin toisenlaista pedagogiikka noudattaviin opetustapoihin.