Kiusaamisen ilmeneminen päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa : Selvitys työntekijöiden näkemyksistä ja kokemuksista kolmessa päiväkodissa syksyllä 2011
Laakso, Riina; Mäkelä, Heidi (2012)
Laakso, Riina
Mäkelä, Heidi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhteistyökumppaneina toimi kolme Etelä-Suomessa sijaitsevaa päiväkotia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten välisen kiusaamisen ilmenemistä kyseisissä päiväkodeissa sekä kartoittaa millaisia kiusaamiseen puuttumisen ja sen ennaltaehkäisyn keinoja päiväkodeilla on. Tavoitteena oli kuulla työntekijöiden omia näkemyksiä ja kokemuksia mahdollisesta kiusaamisesta. Yhtenä tutkimuksen mielenkiinnon kohteena oli se, kuinka työntekijät määrittelevät kiusaamisen.
Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina olivat varhaiskasvatus, kiusaaminen, sosiaalisuus, sosiaaliset taidot, aggressiivisuus sekä vertaisryhmät. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kyselylomaketta sekä ryhmässä toteutettua teemahaastattelua. Analysointi tapahtui teemoittelemalla kerätty aineisto.
Tulokset osoittivat, että työntekijät määrittelivät kiusaamisen melko yhteneväisesti. Vastauksista voitiin nähdä, että kiusaaminen koettiin sekä fyysisenä, että psyykkisenä toimintana, joka on tahallista, pitkäkestoista ja toistuvaa. Suurin osa työntekijöistä koki, että kiusaamista ilmenee heidän lapsiryhmässään. Kiusaamiseen puuttumisen keinot olivat kaikissa lapsiryhmissä samansuuntaiset. Kiusaamisen ennaltaehkäisyn tavat olivat moninaisia, vaikkakin lapsiryhmittäin tarkasteltuna niitä ei ollut paljoa käytössä. Päiväkodeilla ei ollut yhteisiä sovittuja puuttumisen ja ennaltaehkäisyn malleja.
Tutkimuksen mukaan etenkin esikouluikäisten lasten keskuudessa kiusaamista jo esiintyi. Olisikin hyvä, että päiväkodeilla olisi yhdessä valmiiksi mietityt puuttumisen ja ennaltaehkäisyn keinot kiusaamisen varalle. Vaikka kiusaamista ei esiintyisi lapsiryhmässä, ennaltaehkäisytyöhön olisi hyvä panostaa, jotta kiusaamistilanteiden syntyminen voitaisiin suuremmalla todennäköisyydellä välttää myös jatkossa.
Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina olivat varhaiskasvatus, kiusaaminen, sosiaalisuus, sosiaaliset taidot, aggressiivisuus sekä vertaisryhmät. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kyselylomaketta sekä ryhmässä toteutettua teemahaastattelua. Analysointi tapahtui teemoittelemalla kerätty aineisto.
Tulokset osoittivat, että työntekijät määrittelivät kiusaamisen melko yhteneväisesti. Vastauksista voitiin nähdä, että kiusaaminen koettiin sekä fyysisenä, että psyykkisenä toimintana, joka on tahallista, pitkäkestoista ja toistuvaa. Suurin osa työntekijöistä koki, että kiusaamista ilmenee heidän lapsiryhmässään. Kiusaamiseen puuttumisen keinot olivat kaikissa lapsiryhmissä samansuuntaiset. Kiusaamisen ennaltaehkäisyn tavat olivat moninaisia, vaikkakin lapsiryhmittäin tarkasteltuna niitä ei ollut paljoa käytössä. Päiväkodeilla ei ollut yhteisiä sovittuja puuttumisen ja ennaltaehkäisyn malleja.
Tutkimuksen mukaan etenkin esikouluikäisten lasten keskuudessa kiusaamista jo esiintyi. Olisikin hyvä, että päiväkodeilla olisi yhdessä valmiiksi mietityt puuttumisen ja ennaltaehkäisyn keinot kiusaamisen varalle. Vaikka kiusaamista ei esiintyisi lapsiryhmässä, ennaltaehkäisytyöhön olisi hyvä panostaa, jotta kiusaamistilanteiden syntyminen voitaisiin suuremmalla todennäköisyydellä välttää myös jatkossa.