Nuoren itsenäistymisprosessi lastensuojelun laitoshuollossa
Räntilä, Jenni (2012)
Räntilä, Jenni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251614
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kuinka nuoren itsenäistymisprosessi etenee lastensuojelun laitoshuollossa sekä löytää prosessin kehittämiskohteita. Työn toimeksiantaja oli yksi Etelä-Suomen lastensuojeluyksikkö, ja se on toteutettu yhteistyössä yksikön työntekijöiden kanssa.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimustehtävänä oli selvittää, kuinka nuoren itsenäistymisprosessi etenee lastensuojelun laitoshuollossa. Työn tavoitteena oli, että nuoren itsenäistymisprosessi tulisi kuvatuksi, jotta prosessi saataisiin yhtenäistettyä laitoksessa. Aineisto kerättiin tutkimuksen kohteena olevan lastensuojeluyksikön työntekijöiltä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella syksyn 2011 aikana. Analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä mukailtuna. Työn teoriapohjaksi kerättiin aiheeseen liittyviä keskeisiä käsitteitä, joita olivat lastensuojelu, nuoruus ikävaiheena, sijaishuolto, huostaanotto, sijoitus avohuollon tukitoimena, jälkihuolto, nuorisokoti sekä nuoren itsenäistyminen.
Kyselyyn vastasi kuudesta työntekijästä kolme. Nuoren itsenäistymisprosessi saatiin kuvatuksi vaiheittain sekä prosessille löydettiin kehittämiskohteita. Tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi nostettiin itsenäistymisprosessin yhtenäistäminen tutkimuksen kohteena olevassa lastensuojeluyksikössä. Tutkimukseen vastanneista kaksi kolmesta koki, että rahankäyttöä tulisi harjoitella kyseisessä yksikössä enemmän prosessin aikana sekä pitäisi kehittää arviointimenetelmä nuoren itsenäistymisprosessin kulun arvioimiseksi. Tutkimustulosten mukaan itsenäistymisprosessissa tärkein huomioitava asia oli jokaisen nuoren yksilöllisyys. Kehitysideoiksi nousivat arviointimenetelmän kehittäminen nuoren itsenäistymisprosessille sekä menetelmän kehittäminen rahankäytön harjoittelulle.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimustehtävänä oli selvittää, kuinka nuoren itsenäistymisprosessi etenee lastensuojelun laitoshuollossa. Työn tavoitteena oli, että nuoren itsenäistymisprosessi tulisi kuvatuksi, jotta prosessi saataisiin yhtenäistettyä laitoksessa. Aineisto kerättiin tutkimuksen kohteena olevan lastensuojeluyksikön työntekijöiltä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella syksyn 2011 aikana. Analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä mukailtuna. Työn teoriapohjaksi kerättiin aiheeseen liittyviä keskeisiä käsitteitä, joita olivat lastensuojelu, nuoruus ikävaiheena, sijaishuolto, huostaanotto, sijoitus avohuollon tukitoimena, jälkihuolto, nuorisokoti sekä nuoren itsenäistyminen.
Kyselyyn vastasi kuudesta työntekijästä kolme. Nuoren itsenäistymisprosessi saatiin kuvatuksi vaiheittain sekä prosessille löydettiin kehittämiskohteita. Tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi nostettiin itsenäistymisprosessin yhtenäistäminen tutkimuksen kohteena olevassa lastensuojeluyksikössä. Tutkimukseen vastanneista kaksi kolmesta koki, että rahankäyttöä tulisi harjoitella kyseisessä yksikössä enemmän prosessin aikana sekä pitäisi kehittää arviointimenetelmä nuoren itsenäistymisprosessin kulun arvioimiseksi. Tutkimustulosten mukaan itsenäistymisprosessissa tärkein huomioitava asia oli jokaisen nuoren yksilöllisyys. Kehitysideoiksi nousivat arviointimenetelmän kehittäminen nuoren itsenäistymisprosessille sekä menetelmän kehittäminen rahankäytön harjoittelulle.