Uusi toimintamalli yrityksen asiakastiedostojen siirtoon
Papinaho, Jukka (2009)
Papinaho, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223110
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa yritykselle uusi toimintamalli asiakastiedostojen siirtoon. Yrityksessä on käynnissä globaali järjestelmäprojekti ja opinnäytetyö kuuluu tähän projektiin yhtenä osa-alueena.
Teoriaosuudessa käsitellään prosessien tunnistamista. Lisäksi selvitetään prosessien kehittämistä ja uudelleen suunnittelua. Työssä käydään läpi asiakasprosessia ja ympäristöä, johon uusi toimintamalli luodaan. Opinnäytetyössä tullaan kuvaamaan nykyinen toimintamalli, jonka pohjalta luodaan uusi toimintamalli.
Nykyisen toimintamallin kuvauksen puuttuminen hankaloitti osaltaan sidosryhmien toimintaa. Toimintavarmuuden parantaminen oli yksi asetetuista tavoitteista, joka saatiin täytettyä vastuiden selkeyttämisellä. Uuden toimintamallin rakentaminen on pitkä prosessi, eikä uudistaminen tapahdu hetkessä. Uudistamista tulisi tehdä aina tarpeiden mukaan. Toimintamallin kehittämisellä pystytään vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.
Opinnäytetyö eteni toimintatutkimuksen mukaan. Työssä saatiin täytettyä vaiheet suunnittelusta arviointiin. Uuden toimintamallin ollessa käytössä pidemmän aikaa, saadaan kaikki tutkimussuunnitelman vaiheet täytettyä. Opinnäytetyön loppuvaiheessa uusi toimintamalli esitellään yrityksen edustajalle. Uuden toimintamallin käyttöönotto siirtyy yrityksen edustajan päätettäväksi.
Järjestelmän uudistamisessa on hyvä ottaa huomioon kaikki osa-alueet. Vanha toimintamalli ei ollut enää toimiva uuden järjestelmän myötä. Näin päädyttiin myös toimintamallin uudistamiseen. Prosessin kehittämisellä pyrittiin aikaan saamaan toimintamallia toimintavarmemmaksi.
Teoriaosuudessa käsitellään prosessien tunnistamista. Lisäksi selvitetään prosessien kehittämistä ja uudelleen suunnittelua. Työssä käydään läpi asiakasprosessia ja ympäristöä, johon uusi toimintamalli luodaan. Opinnäytetyössä tullaan kuvaamaan nykyinen toimintamalli, jonka pohjalta luodaan uusi toimintamalli.
Nykyisen toimintamallin kuvauksen puuttuminen hankaloitti osaltaan sidosryhmien toimintaa. Toimintavarmuuden parantaminen oli yksi asetetuista tavoitteista, joka saatiin täytettyä vastuiden selkeyttämisellä. Uuden toimintamallin rakentaminen on pitkä prosessi, eikä uudistaminen tapahdu hetkessä. Uudistamista tulisi tehdä aina tarpeiden mukaan. Toimintamallin kehittämisellä pystytään vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.
Opinnäytetyö eteni toimintatutkimuksen mukaan. Työssä saatiin täytettyä vaiheet suunnittelusta arviointiin. Uuden toimintamallin ollessa käytössä pidemmän aikaa, saadaan kaikki tutkimussuunnitelman vaiheet täytettyä. Opinnäytetyön loppuvaiheessa uusi toimintamalli esitellään yrityksen edustajalle. Uuden toimintamallin käyttöönotto siirtyy yrityksen edustajan päätettäväksi.
Järjestelmän uudistamisessa on hyvä ottaa huomioon kaikki osa-alueet. Vanha toimintamalli ei ollut enää toimiva uuden järjestelmän myötä. Näin päädyttiin myös toimintamallin uudistamiseen. Prosessin kehittämisellä pyrittiin aikaan saamaan toimintamallia toimintavarmemmaksi.