Hyvän verkkokaupan ominaisuudet
Puronen, Helena (2011)
Puronen, Helena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251632
Tiivistelmä
Verkkokaupankäynti on nykyään yhä suositumpaa ja lisääntyy edelleen nopeaan tahtiin. Verkkokaupankäynti koskettaa nykyään melkein jokaisen ihmisen jokapäiväistä elämää jollain tavalla, kun yritysten tarjoamat palvelut ja tuotteet siirtyvät verkkoon. Tutkielmassa on selvitetty, tällainen on hyvä verkkokauppa ja ominaisuudet joita käyttäjät arvostavat käyttämissään verkkokaupoissa. Tutkielman kohderyhmänä on käytetty nuoria mahdollisia verkkokaupan käyttäjiä. Tarve tutkielmalle lähti Laurea-ammattikorkeakoulusta, jonne on mietitty pitkään omaa verkkokauppaa. Tutkielman tulosten perusteella on tarkoitus tehdä suunnitelma Laurealle toteutettavasta verkkokaupasta.
Tutkielman teoria osuus käsittelee seuraavia asioita. Verkkokaupankäynti on Internetissä tapahtuvaa kaupallista toimintaa jossa palveluiden ja tuotteiden myymisprosessin aikana käytetään Internetiä tai jotain muuta tietoliikenneverkkoa. Verkkokauppojen eri muotoja ovat: pelkästään verkossa toimivat verkkokaupat, yritykset joilla on verkkokauppa sekä fyysinen myymälä sekä sähköisiä tuotteita ja palveluita myyvät verkkokaupat. Verkkokauppojen eri kehitysvaiheet aikajaksoittain ovat: verkkokauppojen perustaminen, niiden nykytilanne sekä niiden tulevaisuus. Verkkokaupan löytää Internetistä käyttämällä apuna hakukoneita sekä hakemistoja. Verkkokaupankäynnin hyviä puolia asiakkaan kannalta ovat muun muassa asiointi mahdollisuus joka puolelta maailmaa, auki 24/7, laajat tuotevalikoimat sekä edullisemmat hinnat ja huonoja puolia ovat muun muassa asioidessa ulkomaalaisissa verkkokaupoissa verot, eri valuutta sekä tullirajoitukset. Verkkokaupankäynnin etuja yrityksen kannalta ovat muun muassa mahdollisuus tavoittaa helposti ja nopeasti laaja asiakaskunta ja ongelmia ovat muun muassa vakio asiakkaiden vähyys. Verkkokaupan perusrakenteeseen kuuluu käyttöliittymä, jonka avulla käyttäjä liikkuu ja tekee toimintoja verkkokaupassa sekä vakiopainikkeet, joita ovat muun muassa tuotehaku, ostoskori, kassa sekä tuotteet. Verkkokaupan yleisimmät toiminnot ovat muun muassa asiakkaaksi rekisteröityminen, sisään kirjautuminen, tilauksen tekeminen ja maksaminen.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta ja siitä kyselyä. Kysely on lähetetty kohderyhmälle sähköpostilla josta aukeaa linkki sähköiseen kyselylomakkeeseen. Tutkielman kysymykset olivat monivalintakysymyksiä joista vastaajat saivat valita haluamansa vaihtoehdot ja avoimia kysymyksiä jotka täydensivät monivalintakysymyksiä. Tutkielman kohderyhmänä on käytetty Laurea-ammattikorkeakoulun eri ammattialojen Keravan, Vantaan ja Espoon koulutusyksiköiden opiskelijoita. Tutkielma keskittyy kuluttajan ja yrityksen väliseen sekä kahden kuluttajan väliseen verkkokaupankäyntiin.
Tutkielman tuloksiksi saatiin seuraavia asioita, tuloksiin on yhdistetty johtopäätökset. Kaikista tuloksista on tehty tilastot, jotka on esitetty kuvioina. Käyttäjät tekevät ostoksia verkkokaupoissa näin usein. Syyt siihen jos käyttäjät eivät käytä verkkokauppoja. Ominaisuudet joita käyttäjät arvostavat käyttämissään verkkokaupoissa, tulokset on jaettu omiin ryhmiin, jokaisen ominaisuuden kohdalla on kerrottu mitä juuri tässä ominaisuudessa käyttäjät arvostavat. Tuotteet ja palvelut joita käyttäjät tilaavat verkkokaupoista. Käyttäjien käyttämät verkkokaupat, jotka on jaettu omiin ryhmiin niiden tarjoamien palveluiden ja niissä myytävien tuotteiden mukaan, suosituimmat verkkokaupat ovat niitä hyviä verkkokauppoja.
Tutkielman teoria osuus käsittelee seuraavia asioita. Verkkokaupankäynti on Internetissä tapahtuvaa kaupallista toimintaa jossa palveluiden ja tuotteiden myymisprosessin aikana käytetään Internetiä tai jotain muuta tietoliikenneverkkoa. Verkkokauppojen eri muotoja ovat: pelkästään verkossa toimivat verkkokaupat, yritykset joilla on verkkokauppa sekä fyysinen myymälä sekä sähköisiä tuotteita ja palveluita myyvät verkkokaupat. Verkkokauppojen eri kehitysvaiheet aikajaksoittain ovat: verkkokauppojen perustaminen, niiden nykytilanne sekä niiden tulevaisuus. Verkkokaupan löytää Internetistä käyttämällä apuna hakukoneita sekä hakemistoja. Verkkokaupankäynnin hyviä puolia asiakkaan kannalta ovat muun muassa asiointi mahdollisuus joka puolelta maailmaa, auki 24/7, laajat tuotevalikoimat sekä edullisemmat hinnat ja huonoja puolia ovat muun muassa asioidessa ulkomaalaisissa verkkokaupoissa verot, eri valuutta sekä tullirajoitukset. Verkkokaupankäynnin etuja yrityksen kannalta ovat muun muassa mahdollisuus tavoittaa helposti ja nopeasti laaja asiakaskunta ja ongelmia ovat muun muassa vakio asiakkaiden vähyys. Verkkokaupan perusrakenteeseen kuuluu käyttöliittymä, jonka avulla käyttäjä liikkuu ja tekee toimintoja verkkokaupassa sekä vakiopainikkeet, joita ovat muun muassa tuotehaku, ostoskori, kassa sekä tuotteet. Verkkokaupan yleisimmät toiminnot ovat muun muassa asiakkaaksi rekisteröityminen, sisään kirjautuminen, tilauksen tekeminen ja maksaminen.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta ja siitä kyselyä. Kysely on lähetetty kohderyhmälle sähköpostilla josta aukeaa linkki sähköiseen kyselylomakkeeseen. Tutkielman kysymykset olivat monivalintakysymyksiä joista vastaajat saivat valita haluamansa vaihtoehdot ja avoimia kysymyksiä jotka täydensivät monivalintakysymyksiä. Tutkielman kohderyhmänä on käytetty Laurea-ammattikorkeakoulun eri ammattialojen Keravan, Vantaan ja Espoon koulutusyksiköiden opiskelijoita. Tutkielma keskittyy kuluttajan ja yrityksen väliseen sekä kahden kuluttajan väliseen verkkokaupankäyntiin.
Tutkielman tuloksiksi saatiin seuraavia asioita, tuloksiin on yhdistetty johtopäätökset. Kaikista tuloksista on tehty tilastot, jotka on esitetty kuvioina. Käyttäjät tekevät ostoksia verkkokaupoissa näin usein. Syyt siihen jos käyttäjät eivät käytä verkkokauppoja. Ominaisuudet joita käyttäjät arvostavat käyttämissään verkkokaupoissa, tulokset on jaettu omiin ryhmiin, jokaisen ominaisuuden kohdalla on kerrottu mitä juuri tässä ominaisuudessa käyttäjät arvostavat. Tuotteet ja palvelut joita käyttäjät tilaavat verkkokaupoista. Käyttäjien käyttämät verkkokaupat, jotka on jaettu omiin ryhmiin niiden tarjoamien palveluiden ja niissä myytävien tuotteiden mukaan, suosituimmat verkkokaupat ovat niitä hyviä verkkokauppoja.