Perehdyttämisoppaan luominen Nuorisosäätiölle
Räty, Niina (2011)
Räty, Niina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251619
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin perehdyttäminen, koska kohdeyrityksessä Nuorisosää-tiössä ei ollut perehdyttämisen ohjeistusta ja käytäntöjä lainkaan. Tämän työn produkti on perehdyttämisopas, jonka pohjalta perehdyttämisen käytäntöjä kehitetään Nuori-sosäätiössä. Oppaan tarkoitus on ohjeistaa perehdyttämisestä vastuussa olevia henkilöi-tä ja toimia heidän apuvälineenään.
Työn teoreettinen viitekehys muotoutui aiheeseen liittyvän teoriakirjallisuuden pohjalta. Teorian avulla muodostettiin kuva perehdyttämisestä, sen merkityksestä, hyödyistä, tavoitteista, perehdyttämisprosessin kulusta, vastuu-alueista sekä siihen liittyvästä lain-säädännöstä.
Teoriapohjan perusteella hahmottui viitekehys perehdyttämisoppaalle. Työssä esitellään myös produktin eli perehdyttämisoppaan luomisprosessia ja sen vaiheita. Prosessiin sisältyi kaksi haastattelua, joiden pohjalta saatiin informaatiota Nuorisosäätiön pereh-dyttämisen puutteista sekä lähtökohdista ja toiveista oppaan suhteen. Oppaan toivotaan tukevan perehdyttämisprosessia kokonaisvaltaisesti ja oheismateriaalina on perehdyt-tämisen tarkistuslista, joka toimii muistilistana perehdyttäjälle.
Perehdyttäminen tulee nähdä tärkeänä henkilöstöhallinnon osa-alueena ja yrityksen menestys on suoraan riippuvainen siitä, kuinka osaavaa sen henkilökunta on. Työnteki-jän osaaminen saa alkunsa kattavasta perehdyttämisestä. Hyvä perehdyttäminen hyö-dyttää sekä työnantajaa että työntekijää.
Työn teoriapohjan ja perehdyttämisoppaan myötä Nuorisosäätiö saa peruspohjan, jon-ka avulla se voi panostaa perehdyttämiseen ja sen myötä hyötyy tästä opinnäytetyöstä.
Työn teoreettinen viitekehys muotoutui aiheeseen liittyvän teoriakirjallisuuden pohjalta. Teorian avulla muodostettiin kuva perehdyttämisestä, sen merkityksestä, hyödyistä, tavoitteista, perehdyttämisprosessin kulusta, vastuu-alueista sekä siihen liittyvästä lain-säädännöstä.
Teoriapohjan perusteella hahmottui viitekehys perehdyttämisoppaalle. Työssä esitellään myös produktin eli perehdyttämisoppaan luomisprosessia ja sen vaiheita. Prosessiin sisältyi kaksi haastattelua, joiden pohjalta saatiin informaatiota Nuorisosäätiön pereh-dyttämisen puutteista sekä lähtökohdista ja toiveista oppaan suhteen. Oppaan toivotaan tukevan perehdyttämisprosessia kokonaisvaltaisesti ja oheismateriaalina on perehdyt-tämisen tarkistuslista, joka toimii muistilistana perehdyttäjälle.
Perehdyttäminen tulee nähdä tärkeänä henkilöstöhallinnon osa-alueena ja yrityksen menestys on suoraan riippuvainen siitä, kuinka osaavaa sen henkilökunta on. Työnteki-jän osaaminen saa alkunsa kattavasta perehdyttämisestä. Hyvä perehdyttäminen hyö-dyttää sekä työnantajaa että työntekijää.
Työn teoriapohjan ja perehdyttämisoppaan myötä Nuorisosäätiö saa peruspohjan, jon-ka avulla se voi panostaa perehdyttämiseen ja sen myötä hyötyy tästä opinnäytetyöstä.