Kehityssuunnitelma : Case: Aavasaksan Sähkö Ky
Juusola, Mikko; Tjäderhane, Timo (2011)
Juusola, Mikko
Tjäderhane, Timo
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261662
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Juusola, Mikko & Tjäderhane Timo, 2011. Kehityssuunnitelma, Case: Aavasaksan Sähkö Ky. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion Ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 57. Liitteitä 1.
Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Aavasaksan Sähkö Ky. Opinnäytetyömme tavoitteena oli laatia kehityssuunnitelma toimeksiantajallemme Aavasaksan Sähkö Ky:lle. Kehityssuunnitelma rakentui haastattelujen pohjalta, joista saimme myös vastaukset tutkimusongelmiimme. Haastattelujen pohjalta teimme toimeksiantajallemme kehityssuunnitelman. Tutkimusongelmamme olivat, miten yritys voi luoda suuremman liikevoiton ja yrityksen arvon investoimatta suuria summia. Lisäksi selvitimme, mitä yritys voi tehdä parantaakseen imagoaan, asiakaslähtöisyyttään, mitä kehittyminen vaatii ja miten yritys voisi seurata toimintaansa paremmin.
Opinnäytetyömme tutkimus on toteutettu käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelumallinamme oli puolistukturoitu teemahaastattelu, koska tavoitteena oli käyttää hyväksi haastateltavien kokemuksia ja ajatuksia kehityssuunnitelman tekemisessä.
Tutkimuksessa on tarkasteltu kohdeyrityksen omistajan ja työntekijän haastatteluiden lisäksi neljää yrityksen kanta-asiakkaan haastattelua. Tutkimustulosten pohjalta on rakennettu kohdeyritykselle kehityssuunnitelma, jota yritys voi käyttää hyväkseen tulevai-suuden kehittymistoiminnassaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksen kehitysmahdollisuudet ovat rajalliset. Kuitenkin mahdollisia hyviä kehitysideoita ovat verkkokaupan avaus, markkinoinnin tehostaminen, kanta-asiakkuusjärjestelmän parantaminen ja myynnin ja varaston aktiivisempi seuranta.
Asiasanat: kehityssuunnitelma, verkkokauppa, myynninedistäminen, markkinointi, asiakassuhde, kanta-asiakas, Balanced Scorecard
Juusola, Mikko & Tjäderhane Timo, 2011. Kehityssuunnitelma, Case: Aavasaksan Sähkö Ky. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion Ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 57. Liitteitä 1.
Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Aavasaksan Sähkö Ky. Opinnäytetyömme tavoitteena oli laatia kehityssuunnitelma toimeksiantajallemme Aavasaksan Sähkö Ky:lle. Kehityssuunnitelma rakentui haastattelujen pohjalta, joista saimme myös vastaukset tutkimusongelmiimme. Haastattelujen pohjalta teimme toimeksiantajallemme kehityssuunnitelman. Tutkimusongelmamme olivat, miten yritys voi luoda suuremman liikevoiton ja yrityksen arvon investoimatta suuria summia. Lisäksi selvitimme, mitä yritys voi tehdä parantaakseen imagoaan, asiakaslähtöisyyttään, mitä kehittyminen vaatii ja miten yritys voisi seurata toimintaansa paremmin.
Opinnäytetyömme tutkimus on toteutettu käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelumallinamme oli puolistukturoitu teemahaastattelu, koska tavoitteena oli käyttää hyväksi haastateltavien kokemuksia ja ajatuksia kehityssuunnitelman tekemisessä.
Tutkimuksessa on tarkasteltu kohdeyrityksen omistajan ja työntekijän haastatteluiden lisäksi neljää yrityksen kanta-asiakkaan haastattelua. Tutkimustulosten pohjalta on rakennettu kohdeyritykselle kehityssuunnitelma, jota yritys voi käyttää hyväkseen tulevai-suuden kehittymistoiminnassaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksen kehitysmahdollisuudet ovat rajalliset. Kuitenkin mahdollisia hyviä kehitysideoita ovat verkkokaupan avaus, markkinoinnin tehostaminen, kanta-asiakkuusjärjestelmän parantaminen ja myynnin ja varaston aktiivisempi seuranta.
Asiasanat: kehityssuunnitelma, verkkokauppa, myynninedistäminen, markkinointi, asiakassuhde, kanta-asiakas, Balanced Scorecard