Helsingin imago Turussa
Hakkarainen, Johanna; Bitar, Lilian (2012)
Hakkarainen, Johanna
Bitar, Lilian
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241588
Tiivistelmä
Kotimaan matkailijat ovat yksi suurimmista kohderyhmistä, jotka käyvät Helsingissä. Helsingin brändin ja imagon kehittämisen on oltava jatkuvaa, jotta matkailijoiden kiinnostusta saadaan pidettyä yllä. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimistolle, ja sen tavoitteena on parantaa ja kehittää kotimaan matkailua.
Opinnäytetyössä tutkittiin Helsingin matkailullista imagoa Turussa ja sen yhtenä tavoitteena oli selvittää, millainen on turkulaisten mielikuva Helsingistä matkailukohteena. Tutkimuksessa haluttiin saada laaja näkemys Helsingistä kotimaan matkakohteena ja tuloksien avulla kehittää Helsingin matkailua.
Tutkimuksessa käytettiin kvantatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka tehtiin 91 henkilölle, kyselylomakkeen avulla selvittäen turkulaisten mielikuvaa Helsingistä monivalintakysymyksillä ja muutamalla avoimella kysymyksellä.
Tutkimustulokset olivat melko yhtenäisiä ja niistä kävi ilmi, että turkulaisilla on positiivinen mielikuva Helsinkiä kohtaan. Tuloksista selvisi, että Helsingissä kiinnostavat eniten ostosmahdollisuudet, tapahtumat, kulttuuri ja yöelämä. Tutkimustulokset olivat alustavia ja niissä on hyvä pohja Helsingin kotimaan matkailun kehittämiseen. Helsingin matkailutoimisto voi käyttää tuloksia muun muassa matkailustrategian ja tapahtumien suunnittelussa.
Opinnäytetyössä tutkittiin Helsingin matkailullista imagoa Turussa ja sen yhtenä tavoitteena oli selvittää, millainen on turkulaisten mielikuva Helsingistä matkailukohteena. Tutkimuksessa haluttiin saada laaja näkemys Helsingistä kotimaan matkakohteena ja tuloksien avulla kehittää Helsingin matkailua.
Tutkimuksessa käytettiin kvantatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka tehtiin 91 henkilölle, kyselylomakkeen avulla selvittäen turkulaisten mielikuvaa Helsingistä monivalintakysymyksillä ja muutamalla avoimella kysymyksellä.
Tutkimustulokset olivat melko yhtenäisiä ja niistä kävi ilmi, että turkulaisilla on positiivinen mielikuva Helsinkiä kohtaan. Tuloksista selvisi, että Helsingissä kiinnostavat eniten ostosmahdollisuudet, tapahtumat, kulttuuri ja yöelämä. Tutkimustulokset olivat alustavia ja niissä on hyvä pohja Helsingin kotimaan matkailun kehittämiseen. Helsingin matkailutoimisto voi käyttää tuloksia muun muassa matkailustrategian ja tapahtumien suunnittelussa.