Osaamisen merkitys ja sen arviointi Maaseutuvirastossa
Kainulainen, Satu (2011)
Kainulainen, Satu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201181410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201181410
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli osaamisen merkitys ja sen arviointi. Tutkimus tehtiin Maaseutuviraston toimeksiantona. Tutkimuksessa kartoitettiin toimeksiantajan pyynnöstä osaamisen kehittymisen mittaamiseen liittyviä hyviä käytäntöjä.
Työn tavoitteena oli löytää viraston käyttöön sopivia hyviä käytäntöjä. Tulosten perusteella laadittiin kehittämisehdotukset.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin osaamista, sen merkitystä, johtamista, kehittämistä ja mittaamista. Lisäksi käytiin läpi strategiaan pohjautuvaa henkilöstön kehittämistä tutkimuksen viitekehyksen avulla.
Tutkimusosiossa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, joiden avulla selvitettiin hyviä käytäntöjä muilta valtionhallinnon toimijoilta.
Tutkimustulosten perusteella osaamisen kehittymisen mittaamista pidetään haasteellisena. Yhtä oikeaa vastausta kysymykseen ei löydy. Osaamisen kehittymisen seurannan apuna käytetään osaamiskartoitusta ja kehityskeskusteluja.
Tutkimuksen teorian ja haastattelujen perusteella osaamisen kehittymistä tulisi selvittää aluksi kyselylomakkeen ja kehityskeskustelujen avulla. Ydinosaamisten määrittelyn ja valtion tietojärjestelmähankkeen yhtenäistämisen jälkeen voitaisiin tehdä osaamiskartoitus sekä miettiä erilaisia urapolkuja ja niihin liittyviä palkitsemismuotoja.
Työn tavoitteena oli löytää viraston käyttöön sopivia hyviä käytäntöjä. Tulosten perusteella laadittiin kehittämisehdotukset.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin osaamista, sen merkitystä, johtamista, kehittämistä ja mittaamista. Lisäksi käytiin läpi strategiaan pohjautuvaa henkilöstön kehittämistä tutkimuksen viitekehyksen avulla.
Tutkimusosiossa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, joiden avulla selvitettiin hyviä käytäntöjä muilta valtionhallinnon toimijoilta.
Tutkimustulosten perusteella osaamisen kehittymisen mittaamista pidetään haasteellisena. Yhtä oikeaa vastausta kysymykseen ei löydy. Osaamisen kehittymisen seurannan apuna käytetään osaamiskartoitusta ja kehityskeskusteluja.
Tutkimuksen teorian ja haastattelujen perusteella osaamisen kehittymistä tulisi selvittää aluksi kyselylomakkeen ja kehityskeskustelujen avulla. Ydinosaamisten määrittelyn ja valtion tietojärjestelmähankkeen yhtenäistämisen jälkeen voitaisiin tehdä osaamiskartoitus sekä miettiä erilaisia urapolkuja ja niihin liittyviä palkitsemismuotoja.