Kesäpäivä Pyynikillä - kauppias Sumeliuksen tarina : Elämyksellisen draamaopastuksen tuotekehitys
Lindblad, Jaana (2011)
Lindblad, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311798
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella Hiking Travel Hit Ky:lle eli Hit:lle uusi ohjelmatuote, joka mukavalla tavalla esittelee Tampereen historiaa. Hiking Travel Hit Ky on pirkanmaalainen luontomatkailuyritys, joka on erikoistunut tapahtumien järjestämiseen sekä luonto- ja maaseutumatkailuun. Monialainen yritys tarjoaa asiakkailleen hyvänmielen retkiä, koulutusta, tapahtumia, juhlia sekä monipuolisia harrastusvälineitä.
Ohjelmatuotteen tilaajan toivomuksesta ohjelmatuotteen kohteeksi rajattiin Tampereella sijaitseva Pyynikin alue. Ohjelmapalvelun toteuttamismuodoksi valittiin opastettu kiertokävely Pyynikillä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineistona työssä on käytetty Tampereen alueen ja eri kaupunginosien, varsinkin Pyynikin alueen historiasta kertovaa kirjallisuutta. Tiedonkeruumenetelmänä oli tarinoihin ja Tampereen historiaan tutustuminen aihekirjallisuutta lukemalla. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimuksen (case-study) ja toimintatutkimuksen (action research) yhdistelmä.
Tarinoiden tuotteistamiseen on sovellettu Viherkosken tuotteistamisprosessia ja elämyksellisyyttä tuotteeseen saatiin Lapin elämysteollisuuden elämyskolmio-mallin avulla. Tuotekehityksen tuloksena syntyi draamallinen opastuskierros Kesäpäivä Pyynikillä – Kauppias Sumeliuksen tarina.
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntyneessä opastuksessa tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat tuotteen käytettävyys ja helppo muunneltavuus. Mahdollisuus räätälöidä sama tuote monille eri asiakasryhmille lisää tuotteen monikäyttöisyyttä. Muunneltavuuden avulla tuotteesta saadaan myös asiakaslähtöinen, kun eri asiakasryhmien yksilölliset tarpeet voidaan huomioida.
Ohjelmatuotteen tilaajan toivomuksesta ohjelmatuotteen kohteeksi rajattiin Tampereella sijaitseva Pyynikin alue. Ohjelmapalvelun toteuttamismuodoksi valittiin opastettu kiertokävely Pyynikillä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineistona työssä on käytetty Tampereen alueen ja eri kaupunginosien, varsinkin Pyynikin alueen historiasta kertovaa kirjallisuutta. Tiedonkeruumenetelmänä oli tarinoihin ja Tampereen historiaan tutustuminen aihekirjallisuutta lukemalla. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimuksen (case-study) ja toimintatutkimuksen (action research) yhdistelmä.
Tarinoiden tuotteistamiseen on sovellettu Viherkosken tuotteistamisprosessia ja elämyksellisyyttä tuotteeseen saatiin Lapin elämysteollisuuden elämyskolmio-mallin avulla. Tuotekehityksen tuloksena syntyi draamallinen opastuskierros Kesäpäivä Pyynikillä – Kauppias Sumeliuksen tarina.
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntyneessä opastuksessa tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat tuotteen käytettävyys ja helppo muunneltavuus. Mahdollisuus räätälöidä sama tuote monille eri asiakasryhmille lisää tuotteen monikäyttöisyyttä. Muunneltavuuden avulla tuotteesta saadaan myös asiakaslähtöinen, kun eri asiakasryhmien yksilölliset tarpeet voidaan huomioida.