Ulkomainonta Kampin kauppakeskuksessa ja sen vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen : Case Clear Channel
Strander, Satu (2012)
Strander, Satu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201291706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201291706
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Clear Channelin mainospaikoilla olevat mainokset ja promootiot vaikuttavat kuluttajan ostokäyttäytymiseen Kampin kauppakeskuksessa. Työssä keskitytään seuraaviin aiheisiin: miten mainonta ja promootiot Kampissa vaikuttavat kuluttajan ostokäyttäytymisen taustalla, millainen vaikutus niillä on ostoprosessin eri vaiheissa, minkälainen mainonta Kampissa huomataan, sekä miten mainonnalla saadaan aikaan haluttua vaikutusta. Teoreettisessa viitekehyksessä on syvennytty aiheeseen laajemmin.
Tutkimus tehtiin Clear Channelin toimeksiannosta. Toimeksiantajayritys hyötyy tutkimuksesta, sillä vastaavanlaista ei ole aiemmin Suomessa tehty. Tutkimuksen avulla Clear Channel saa lisäksi tärkeää tietoa kauppakeskuksessa olevien ulkomainospintojen ja promootiopaikkojen myynnin tueksi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Kampin kauppakeskuksessa syksyn 2011 aikana. Kohdejoukon valinnassa käytettiin mukavuusnäytettä.
Tutkimuksen mukaan markkinointitoimenpiteitä ei nähdä läheskään yhtä tärkeinä ostopäätöksen taustalla vaikuttavina tekijöinä, kuin markkinoinnin peruskilpailukeinoja. Vastaajista kuitenkin noin 20 prosenttia myöntää ostaneensa tuotteen tai palvelun pelkän kauppakeskuksessa olleen mainoksen tai promootion perusteella. Promootiot olivat selvästi jääneet mainoksia enemmän vastaajien mieliin. Tutkimuksessa selvisi lisäksi, että Kampissa tehdään huomattavan paljon heräteostoja. Vastaajat eivät kuitenkaan kokeneet, että toimipaikkamainonnan merkitys lopullisen ostopäätöksen syntymiseen olisi merkittävä.
Tulosten pohjalta voisi miettiä, miten mainonnan huomionarvoa kauppakeskuksessa saisi parannettua. Huomionarvotutkimuksen tekeminen, pelkästään kauppakeskuksessa olevasta kampanjasta, voisi luoda hyvän pohjan asian selvittelylle.
Tutkimus tehtiin Clear Channelin toimeksiannosta. Toimeksiantajayritys hyötyy tutkimuksesta, sillä vastaavanlaista ei ole aiemmin Suomessa tehty. Tutkimuksen avulla Clear Channel saa lisäksi tärkeää tietoa kauppakeskuksessa olevien ulkomainospintojen ja promootiopaikkojen myynnin tueksi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Kampin kauppakeskuksessa syksyn 2011 aikana. Kohdejoukon valinnassa käytettiin mukavuusnäytettä.
Tutkimuksen mukaan markkinointitoimenpiteitä ei nähdä läheskään yhtä tärkeinä ostopäätöksen taustalla vaikuttavina tekijöinä, kuin markkinoinnin peruskilpailukeinoja. Vastaajista kuitenkin noin 20 prosenttia myöntää ostaneensa tuotteen tai palvelun pelkän kauppakeskuksessa olleen mainoksen tai promootion perusteella. Promootiot olivat selvästi jääneet mainoksia enemmän vastaajien mieliin. Tutkimuksessa selvisi lisäksi, että Kampissa tehdään huomattavan paljon heräteostoja. Vastaajat eivät kuitenkaan kokeneet, että toimipaikkamainonnan merkitys lopullisen ostopäätöksen syntymiseen olisi merkittävä.
Tulosten pohjalta voisi miettiä, miten mainonnan huomionarvoa kauppakeskuksessa saisi parannettua. Huomionarvotutkimuksen tekeminen, pelkästään kauppakeskuksessa olevasta kampanjasta, voisi luoda hyvän pohjan asian selvittelylle.