Part 147 -vaatimusten mukainen ilma-alusasentajan käytännön harjoittelu Patrialla
Kykkänen, Riina (2012)
Kykkänen, Riina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011812
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva ratkaisu siitä, miten ilma-alusasentajan peruskoulutuksen 300 tunnin käytännön harjoittelu Patrialla suoritetaan. Jotta valmistuva asentaja voi tulevaisuudessa hakea ilma-alushuoltohenkilöstön lupakirjaa, täytyy peruskoulutuksen olla Part 147 -vaatimusten mukainen, ja 300 tunnin käytännön harjoittelun on tapahduttava aidossa korjaamoympäristössä. Kun Patrialla suoritettava harjoittelu on vaatimusten mukaista, on siitä hyötyä opiskelijalle, oppilaitokselle ja ennen kaikkea omalle organisaatiolle. Harjoittelupaikka on houkutteleva ja yritys kilpailukykyinen.
Harjoittelun tosittaminen on vaatimuksena harjoittelujakson Part 147 -hyväksynnälle. Sitä varten laadittiin viisi lomaketta: harjoittelusopimus ja -päiväkirja, harjoittelun arviointilomake sekä perehdyttämis- ja työtehtävälomake. Arviointilomakkeen liitteenä käytetään harjoittelun arviointikriteerejä. Perehdyttämis- ja työtehtävälomakkeen käyttöä varten laadittiin oma ohje.
Työn alussa esitellään yleisiä asioita ja selvitetään lähtökohdat työlle. Tämän jälkeen käsitellään harjoittelun suorittamista Patrialla eli laaditaan lomakkeet harjoittelun tosittamista varten. Harjoittelusopimus ja -päiväkirja sekä arviointilomake pohjautuvat Kouvolan seudun ammattiopiston lomakkeisiin, joista kehitettiin Patrian tarkoituksiin sopivat ja toimivat mallit. Perehdyttämis- ja työtehtävälomakkeiden pohjana käytettiin Part 66:n sisältöä, moduuleja 7 ja 12, sekä Patrian sisäisiä haastatteluja ja huoltolistoja. Työn aikana huomattiin, että opetushallituksen luomat arviointikriteerit eivät ole riittäviä ja soveltuvia käytännön harjoittelun ja työelämän kannalta. Tämän takia har-joittelulle luotiin kokonaan uudet arviointikriteerit. Työn viimeisessä osassa arvioidaan saavutettuja tuloksia.
Pohjana käytettyjen lomakkeiden, haastattelujen ja palaverien ansiosta saatiin aikaan toimiva ja monipuolinen Part 147 -opiskelijan harjoittelupaketti, joka otetaan käyttöön 2.1.2012, kun kolme opiskelijaa aloittaa harjoittelujakson. Mallia voidaan tulevaisuudessa kehittää tehokkaaksi käytännön harjoittelun työkaluksi ja soveltaa eri osastojen käyttöön.
Harjoittelun tosittaminen on vaatimuksena harjoittelujakson Part 147 -hyväksynnälle. Sitä varten laadittiin viisi lomaketta: harjoittelusopimus ja -päiväkirja, harjoittelun arviointilomake sekä perehdyttämis- ja työtehtävälomake. Arviointilomakkeen liitteenä käytetään harjoittelun arviointikriteerejä. Perehdyttämis- ja työtehtävälomakkeen käyttöä varten laadittiin oma ohje.
Työn alussa esitellään yleisiä asioita ja selvitetään lähtökohdat työlle. Tämän jälkeen käsitellään harjoittelun suorittamista Patrialla eli laaditaan lomakkeet harjoittelun tosittamista varten. Harjoittelusopimus ja -päiväkirja sekä arviointilomake pohjautuvat Kouvolan seudun ammattiopiston lomakkeisiin, joista kehitettiin Patrian tarkoituksiin sopivat ja toimivat mallit. Perehdyttämis- ja työtehtävälomakkeiden pohjana käytettiin Part 66:n sisältöä, moduuleja 7 ja 12, sekä Patrian sisäisiä haastatteluja ja huoltolistoja. Työn aikana huomattiin, että opetushallituksen luomat arviointikriteerit eivät ole riittäviä ja soveltuvia käytännön harjoittelun ja työelämän kannalta. Tämän takia har-joittelulle luotiin kokonaan uudet arviointikriteerit. Työn viimeisessä osassa arvioidaan saavutettuja tuloksia.
Pohjana käytettyjen lomakkeiden, haastattelujen ja palaverien ansiosta saatiin aikaan toimiva ja monipuolinen Part 147 -opiskelijan harjoittelupaketti, joka otetaan käyttöön 2.1.2012, kun kolme opiskelijaa aloittaa harjoittelujakson. Mallia voidaan tulevaisuudessa kehittää tehokkaaksi käytännön harjoittelun työkaluksi ja soveltaa eri osastojen käyttöön.