Laatukäsikirja toiminnan kuvaajana : Case: Mediamaisteri Group Oy
Rajala, Piia (2012)
Rajala, Piia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011839
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda informaatioteknologia-alalla toimivalle asiantuntijayritykselle Mediamaisteri Group Oy:lle laatukäsikirja. Laatukäsikirjaa yrityksessä ei aiemmin ollut, joten sen tarve koettiin suurena kilpailutekijänä tarjous- ja tilausvaiheessa. Laatukäsikirja luotiin yrityksen näköiseksi eikä sitä ole kirjoitettu minkään tietyn kaavan mukaan. Laatukäsikirjan tarkoituksena on toimia kilpailuvaltin lisäksi myös koko konsernin sisäisessä käytössä apuna uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Laatukäsikirjaan on kuvattu Mediamaisterin kaksi tyypillistä asiakasprosessia niin kuvauksen kuin kuvioiden muodossa selvennykseksi. Tarkoituksena oli kuvata yrityksen toimintaa strategisen päätöksenteon tueksi. Laatukäsikirja toimii samalla myös ylimmän johdon kehittämisen työkaluna. Laatukäsikirjaosio on opinnäytetyöstä salattu Mediamaisteri Group Oy:n liikesalaisuuden säilyttämiseksi.
Tieto laatukäsikirjaan on koottu yhdessä Mediamaisteri Group Oy:n toimitusjoh-tajan sekä konsernipalvelupäällikön kanssa. Teoriaan ja palavereihin pohjau-tuen luotiin yritykselle ytimekäs, mutta kattava laatukäsikirja, jota pystytään myöhemmin laajentamaan ja syventämään. Pohdintaosiossa on myös mietitty tulevaisuutta sekä annettu kehitysehdotuksia. Työn tuloksena on siis monipuolinen kuvaus yrityksen toiminnasta tiivistetysti kirjattuna laatukäsikirjan muotoon.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laatukäsikirja on varmasti hyödynnettä-vissä yrityksessä niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Suurin merkitys sillä on kuitenkin kilpailutilanteessa, jossa se voi ratkaista kaupan yrityksen eduksi. Laajoja sertifikaatteja ei tarvita, jos yrityksen laatuasiat ovat kunnossa, ja ne ovat informatiivisesti kirjattuna laatukäsikirjaan. Tärkeää on myös ymmärtää, että laatu on muuttumatonta, vaikka itse laatukäsikirjaa muokattaisiin tarpeiden mukaan esimerkiksi lisäämällä tarjouspohjia ja muita dokumentteja. Tärkeintä laadun tarkkailussa ja kehittämisessä on aina asiakaskeskeisyys ja tulevaisuudessa Mediamaisterissa voitaisiinkin keskittyä entistä enemmän asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Pohjana tälle kaikelle luotiin kattava laatukäsikirja, joka toimii niin johdon, vanhojen ja uusien työntekijöiden keskuudessa kuin asiakaskäytössä.
Tieto laatukäsikirjaan on koottu yhdessä Mediamaisteri Group Oy:n toimitusjoh-tajan sekä konsernipalvelupäällikön kanssa. Teoriaan ja palavereihin pohjau-tuen luotiin yritykselle ytimekäs, mutta kattava laatukäsikirja, jota pystytään myöhemmin laajentamaan ja syventämään. Pohdintaosiossa on myös mietitty tulevaisuutta sekä annettu kehitysehdotuksia. Työn tuloksena on siis monipuolinen kuvaus yrityksen toiminnasta tiivistetysti kirjattuna laatukäsikirjan muotoon.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laatukäsikirja on varmasti hyödynnettä-vissä yrityksessä niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Suurin merkitys sillä on kuitenkin kilpailutilanteessa, jossa se voi ratkaista kaupan yrityksen eduksi. Laajoja sertifikaatteja ei tarvita, jos yrityksen laatuasiat ovat kunnossa, ja ne ovat informatiivisesti kirjattuna laatukäsikirjaan. Tärkeää on myös ymmärtää, että laatu on muuttumatonta, vaikka itse laatukäsikirjaa muokattaisiin tarpeiden mukaan esimerkiksi lisäämällä tarjouspohjia ja muita dokumentteja. Tärkeintä laadun tarkkailussa ja kehittämisessä on aina asiakaskeskeisyys ja tulevaisuudessa Mediamaisterissa voitaisiinkin keskittyä entistä enemmän asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Pohjana tälle kaikelle luotiin kattava laatukäsikirja, joka toimii niin johdon, vanhojen ja uusien työntekijöiden keskuudessa kuin asiakaskäytössä.