Tribes cross-media -formaatin ansaintalogiikka
Nousiainen, Henri (2009)
Nousiainen, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906123926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906123926
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli rakentaa kuvaus Channel Finland Oy:n tuottaman Tribes cross-media -formaatin ansaintalähteistä ja kustannusrakenteesta. Tutkimusmenetelmä
oli laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen vastaavaa tuottajaa Jari Ylistä.
Tribes on formaatti, mikä toimii eri medioissa: internetissä, radiossa, televisiossa, matkapuhelimissa ja livenä eli käyttäjien läsnä ollessa. Formaatin liikeidea on rakentaa
toimiva formaatti, jota lisensoidaan ulkomaille. Formaatin ydin on yhteisö, mikä mahdollistaa liiketoiminnan harjoittamisen. Olennaista on käyttäjien mahdollisuus
tuottaa ja jakaa itse tuotettua materiaalia kaikkien saatavaksi. Kohderyhmä on 16–30-vuotiaat.
Pääansaintalähteitä ovat mainostus, mobiiliviestintä ja livetapahtumat. Kustannuksia aiheutuu sisällöntuottamisesta ja internetportaalin ylläpidosta ja kehittämisestä.
Kannattavalle liiketoiminnalle on hyvät edellytykset. Cross-media tarjoaa mainostajille erinomaiset puitteet näkyä tehokkaasti useassa eri mediassa samaan aikaan.
Mobiiliviestintä kasvaa Euroopassa räjähdysmäisesti. Livetapahtumiin luetaan yökerhojen ”jäsenmaksut” ja erilaiset tapahtumapalkkiot. Kustannusrakenne on kevyt ja yhteistyökumppanin riski on pieni. Investoinnin tulisi maksaa itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa.
Formaatin haasteina ovat etenkin kilpailu, maailman markkinatilanne ja tietyltä
osin kevyt kustannusrakenne. Kilpailu käyttäjistä on kovaa. Samantyyppisiä ratkaisuja tarjoaa jo useampi iso tekijä, kuten Facebook tai MySpace. Voi olettaa, että normaalilla käyttäjillä on ajallisia resursseja liittyä vain yhteen tai maksimissaan kahteen internetyhteisöön. Kevyt kustannusrakenne myös vaatii paljon riskinottoa
yhteistyökumppaneilta, mikä saattaa aiheuttaa sen, että asetettuihin tuottotavoitteisiin ei päästä tavoiteajassa. Merkittävien yhteistyökumppaneiden puute saattaa
myös vaarantaa koko liiketoiminnan. Nykyinen haastava markkinatilanne vaikeuttaa toimintaa entisestään, kun voidaan olettaa, että suurien mediatalojen halukkuus
kokeilla uusia liiketoimintamalleja on pienempi tai olematon.
oli laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen vastaavaa tuottajaa Jari Ylistä.
Tribes on formaatti, mikä toimii eri medioissa: internetissä, radiossa, televisiossa, matkapuhelimissa ja livenä eli käyttäjien läsnä ollessa. Formaatin liikeidea on rakentaa
toimiva formaatti, jota lisensoidaan ulkomaille. Formaatin ydin on yhteisö, mikä mahdollistaa liiketoiminnan harjoittamisen. Olennaista on käyttäjien mahdollisuus
tuottaa ja jakaa itse tuotettua materiaalia kaikkien saatavaksi. Kohderyhmä on 16–30-vuotiaat.
Pääansaintalähteitä ovat mainostus, mobiiliviestintä ja livetapahtumat. Kustannuksia aiheutuu sisällöntuottamisesta ja internetportaalin ylläpidosta ja kehittämisestä.
Kannattavalle liiketoiminnalle on hyvät edellytykset. Cross-media tarjoaa mainostajille erinomaiset puitteet näkyä tehokkaasti useassa eri mediassa samaan aikaan.
Mobiiliviestintä kasvaa Euroopassa räjähdysmäisesti. Livetapahtumiin luetaan yökerhojen ”jäsenmaksut” ja erilaiset tapahtumapalkkiot. Kustannusrakenne on kevyt ja yhteistyökumppanin riski on pieni. Investoinnin tulisi maksaa itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa.
Formaatin haasteina ovat etenkin kilpailu, maailman markkinatilanne ja tietyltä
osin kevyt kustannusrakenne. Kilpailu käyttäjistä on kovaa. Samantyyppisiä ratkaisuja tarjoaa jo useampi iso tekijä, kuten Facebook tai MySpace. Voi olettaa, että normaalilla käyttäjillä on ajallisia resursseja liittyä vain yhteen tai maksimissaan kahteen internetyhteisöön. Kevyt kustannusrakenne myös vaatii paljon riskinottoa
yhteistyökumppaneilta, mikä saattaa aiheuttaa sen, että asetettuihin tuottotavoitteisiin ei päästä tavoiteajassa. Merkittävien yhteistyökumppaneiden puute saattaa
myös vaarantaa koko liiketoiminnan. Nykyinen haastava markkinatilanne vaikeuttaa toimintaa entisestään, kun voidaan olettaa, että suurien mediatalojen halukkuus
kokeilla uusia liiketoimintamalleja on pienempi tai olematon.