"Tuskin täällä kukaan yksin pärjää" : Ystävien ja vanhempien merkitys nuoren toiminnalliseen identiteettiin nuorten kokemana
Linna, Maarit; Goman, Liisa (2012)
Linna, Maarit
Goman, Liisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061942
Tiivistelmä
Toiminnallinen identiteetti muotoutuu läpi elämän, mutta erityisesti nuoruudessa se tulee keskeiseksi kehityksen osa-alueeksi. Nuori muodostaa omaa käsitystä omista kyvyistään ja itsestään toimijana, johon vaikuttaa merkittävästi toimintoihin osallistuminen ja sosiaalinen ympäristö. Nuoren kuuluminen ystäväpiiriin ja ystävien suhtautuminen nuoren toimintaan tukee nuoren toiminnallisen identiteetin kehitystä. Nuoruuteen siirryttäessä ja erityisesti sen kuluessa suhde vanhempiin muuttuu siten, että nuori itsenäistyy ja viettää enemmän aikaa ystävien parissa. Itsenäistyessään nuori kuitenkin tarvitsee edelleen vanhempiaan. Nuoren toimintaterapiassa toimintaterapeutti auttaa nuorta löytämään ja osallistumaan hänelle merkityksellisiin ja tarkoituksenmukaisiin toimintoihin sekä saavuttamaan ne taidot ja pätevyydet, jotka parantavat hänen mahdollisuuksiaan selvitä nuoruuden kehitystehtävistä.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on saada tietoa ystävien ja vanhempien merkityksestä nuoren toiminnalliseen identiteettiin ammattiopistossa opiskelevien nuorten kokemana. Tutkimuksen tehtävänä on kuvata ammattiopistoikäisten nuorten kokemuksia yhdessä toimimisesta ja vuorovaikutussuhteista ystävien ja vanhempien kanssa sekä niiden merkitystä nuorten luodessa käsitystä omista kyvyistään ja itsestään toimijana. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Mini Mental Station – Environment for Youth Counseling hankkeen sekä Oulun seudun ammattiopiston kanssa. Tutkimuksen tiedonantajina oli neljä 16–17 –vuotiasta ammattiopistossa opiskelevaa tyttöä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin virtuaalisesti toteutetulla teemahaastattelulla Windows Live Messenger -ohjelmaa käyttäen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan yhdessä toimimisella ja vuorovaikutuksella ystävien sekä vanhempien kanssa on merkitystä nuoren toiminnallisen identiteetin kehittymisessä. Nuoren käsitykseen itsestä toimijana ja omista kyvyistä vaikuttivat keskeisesti päivittäiset toiminnot yhdessä ystävien ja vanhempien kanssa riippumatta siitä, mikä toiminta oli kyseessä. Ystävien sekä vanhempien kanssa yhdessä toimiminen ja vuorovaikutus olivat nuoren toiminnalliselle identiteetille merkityksellisiä, sillä nuoret tarvitsevat niin ystävien kuin vanhempienkin läsnäoloa. Yhdessä toimiminen on tutkimustulosten mukaan merkityksellistä, sillä se edistää vastavuoroisen vuorovaikutuksen syntymistä. Tutkimustulosten pohjalta nuorten kanssa työskentelevät henkilöt voivat kiinnittää entistä enemmän huomiota nuoren sosiaalisen ympäristön merkitykseen nuoren muodostaessa omaa toiminnallista identiteettiään. Nuoren ystävät ja vanhemmat voidaan ottaa aktiivisemmin mukaan nuoren toimintaterapiaprosessiin, jolloin terapiasta saadaan vaikuttavampaa sen ollessa osana nuoren arkea.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on saada tietoa ystävien ja vanhempien merkityksestä nuoren toiminnalliseen identiteettiin ammattiopistossa opiskelevien nuorten kokemana. Tutkimuksen tehtävänä on kuvata ammattiopistoikäisten nuorten kokemuksia yhdessä toimimisesta ja vuorovaikutussuhteista ystävien ja vanhempien kanssa sekä niiden merkitystä nuorten luodessa käsitystä omista kyvyistään ja itsestään toimijana. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Mini Mental Station – Environment for Youth Counseling hankkeen sekä Oulun seudun ammattiopiston kanssa. Tutkimuksen tiedonantajina oli neljä 16–17 –vuotiasta ammattiopistossa opiskelevaa tyttöä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin virtuaalisesti toteutetulla teemahaastattelulla Windows Live Messenger -ohjelmaa käyttäen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan yhdessä toimimisella ja vuorovaikutuksella ystävien sekä vanhempien kanssa on merkitystä nuoren toiminnallisen identiteetin kehittymisessä. Nuoren käsitykseen itsestä toimijana ja omista kyvyistä vaikuttivat keskeisesti päivittäiset toiminnot yhdessä ystävien ja vanhempien kanssa riippumatta siitä, mikä toiminta oli kyseessä. Ystävien sekä vanhempien kanssa yhdessä toimiminen ja vuorovaikutus olivat nuoren toiminnalliselle identiteetille merkityksellisiä, sillä nuoret tarvitsevat niin ystävien kuin vanhempienkin läsnäoloa. Yhdessä toimiminen on tutkimustulosten mukaan merkityksellistä, sillä se edistää vastavuoroisen vuorovaikutuksen syntymistä. Tutkimustulosten pohjalta nuorten kanssa työskentelevät henkilöt voivat kiinnittää entistä enemmän huomiota nuoren sosiaalisen ympäristön merkitykseen nuoren muodostaessa omaa toiminnallista identiteettiään. Nuoren ystävät ja vanhemmat voidaan ottaa aktiivisemmin mukaan nuoren toimintaterapiaprosessiin, jolloin terapiasta saadaan vaikuttavampaa sen ollessa osana nuoren arkea.