Designalan pk-yritysten kansainvälistymisprosessi Etelä-Koreaan
Paulasaari, Laura (2012)
Paulasaari, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261638
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli designalan pk-yrityksen kansainvälistymisprosessi Etelä-Koreaan. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, olisiko Etelä-Koreassa markkinapotentiaalia suomalaisille yrityksille ja ovatko markkinat kehittyneet suotuisiksi designalan tuotteille. Tutkimustuloksia on tarkoitus hyödyntää itse mahdollisissa omissa tulevaisuuden designvienti aikeissa. Kappaleessa 1 tarkastellaan Etelä-Korean markkina-alueen kehitystä käymällä lyhyesti läpi maan historiaa ja designalaan vaikuttavia muutoksia. Lopuksi kappaleessa tarkastellaan markkinoiden nykytilaa ja siihen liittyviä tekijöitä. Tarkoituksena on selvittää, ovatko markkinat teoreettisesti potentiaaliset. Seuraavaksi työssä syvennytään pk-yritysten tarkoituksiin kansainvälistyä ja mitä kansainvälistyminen yritykseltä vaatii sekä mitä erityisiä ominaisuuksia markkinoilla on. Tarkoituksena on selvittää, mitä resursseja yritykseltä vaaditaan, millainen on markkinoiden toimintakenttä ja miten yritys voi näiden perusteella markkinoilla kilpailla. Markkina-alueen ja yrityksen kansainvälistymisprosessin jälkeen työssä tarkastellaan markkinointistrategiaa, eli miten yrityksen on kannattavin mennä markkinoille. Markkinointistrategia koostuu selvityksestä mitä operaatiomuotoja käytetään, mitä vaatimuksia se asettaa tuotteille ja niiden hinnoittelulle, miten saatavuus organisoidaan ja mitä viestintästrategiassa on syytä ottaa huomioon. Teoria osuuden tueksi koostuu empiirinen osa kahdesta asiantuntijahaastattelusta, jossa tutkimusote oli kvalitatiivinen. Laadullinen tutkimusote valittiin, koska aiheeseen oli tarkoitus syventyä ja saada mahdollisimman paljon tietoa teorian tueksi.