Markkinointisuunnitelma kansainvälisille markkinoille : Case: Äksyt Ämmät Oy
Heikkinen, Sanna (2012)
Heikkinen, Sanna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202082018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202082018
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä on markkinointisuunnitelman tekeminen kansainvälisille markkinoille. Työ on tehty luontomatkailuyritys Äksyt Ämmät Oy:lle, joka sijaitsee Nurmeksen Salmenkylässä Pohjois-Karjalassa. Työn toimeksiantajana on Äksyt Ämmät Oy.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Äksyt Ämmät Oy tarvitsee markkinointisuunnitelman kansainvälisille markkinoille saadakseen uusia asiakkaita erityisesti Espanjasta, Ranskasta ja Hollannista. Työn produktit ovat markkinointisuunnitelma ja espanjankieliset käännökset yrityksen uusille kotisivuille. Tämän opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu markkinoinnin, markkinointisuunnitelman ja itäsuomalaisen kulttuurin tutkimuskirjallisuuteen. Työssä on käytetty myös Äksyt Ämmät Oy:n omia julkaisuja ja Äksyjen Ämmien Minna Murtosen kanssa Facebookissa käytyjä keskusteluja.
Internetin ja työn tekijän oman kokemuksen kautta on löydetty potentiaalisia ulkomaisia matkanjärjestäjiä Äksyt Ämmät Oy:n mahdollisiksi uusiksi yhteistyökumppaneiksi. Työn toiminnallinen menetelmä on teemahaastattelu, joka tehtiin Äksyt Ämmät Oy:n omistajille Minna Murtoselle, Sirke Katajalalle ja Liisa Klippelille joulukuussa 2011.
Monipuolinen markkinointisuunnitelma antaa yritykselle hyvän mahdollisuuden vahvistaa asemaa vaativilla kansainvälisillä markkinoilla ja auttaa kohdistamaan markkinointia haluttuihin kohderyhmiin. Markkinointisuunnitelmaa on päivitettävä tulevaisuudessa, jotta markkinointi pysyisi ajan tasalla.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Äksyt Ämmät Oy tarvitsee markkinointisuunnitelman kansainvälisille markkinoille saadakseen uusia asiakkaita erityisesti Espanjasta, Ranskasta ja Hollannista. Työn produktit ovat markkinointisuunnitelma ja espanjankieliset käännökset yrityksen uusille kotisivuille. Tämän opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu markkinoinnin, markkinointisuunnitelman ja itäsuomalaisen kulttuurin tutkimuskirjallisuuteen. Työssä on käytetty myös Äksyt Ämmät Oy:n omia julkaisuja ja Äksyjen Ämmien Minna Murtosen kanssa Facebookissa käytyjä keskusteluja.
Internetin ja työn tekijän oman kokemuksen kautta on löydetty potentiaalisia ulkomaisia matkanjärjestäjiä Äksyt Ämmät Oy:n mahdollisiksi uusiksi yhteistyökumppaneiksi. Työn toiminnallinen menetelmä on teemahaastattelu, joka tehtiin Äksyt Ämmät Oy:n omistajille Minna Murtoselle, Sirke Katajalalle ja Liisa Klippelille joulukuussa 2011.
Monipuolinen markkinointisuunnitelma antaa yritykselle hyvän mahdollisuuden vahvistaa asemaa vaativilla kansainvälisillä markkinoilla ja auttaa kohdistamaan markkinointia haluttuihin kohderyhmiin. Markkinointisuunnitelmaa on päivitettävä tulevaisuudessa, jotta markkinointi pysyisi ajan tasalla.