Markkinoinnin keinot & word-of-mouth sosiaalisessa mediassa
Miettinen, Jussi; Saarinen, Tony (2012)
Miettinen, Jussi
Saarinen, Tony
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202051916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202051916
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään sosiaalisessa mediassa tehtävän markkinoinnin vaikutuskeinoja ja näissä palveluissa leviävän word-of-mouth -ilmiön vaikutuksia nuorten kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksen taustalla ovat aiheen ajankohtaisuus ja merkittävyys nykypäivän markkinoinnissa.
Työn tavoitteina on selvittää, kuinka sosiaalisessa mediassa leviävä word-of-mouth vaikuttaa markkinoinnin onnistumiseen ja nuorten kuluttajakäyttäytymiseen. Lisäksi selvitetään, mitä tapahtuu tilanteessa, jossa word-of-mouth ja kuluttajan ostohalukkuus ovat ristiriidassa keskenään. Tavoitteena on myös kartoittaa markkinoinnin onnistumisen edellytyksiä ja riskitekijöitä markkinoijan näkökulmasta, kun sosiaalista mediaa hyödynnetään markkinointikäytössä.
Opinnäytetyö on tyypiltään kvantitatiivinen ja koostuu tutkimuksen aihepiiriin liittyvästä teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuuden aihealueita ovat kuluttajakäyttäytyminen, word-of-mouth, sosiaalinen media ja markkinointi sosiaalisessa mediassa. Työn empiirisessä osassa esitellään ja pohditaan survey-tutkimuksella saatuja tuloksia. Tutkimus toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselyllä. Tutkimuksen perusjoukko koostuu sosiaalista mediaa käyttävistä 15–30-vuotiaista nuorista. Vastaajiksi valittiin opinnäytetyön tekijöiden 15–30-vuotiaat Facebook-ystävät. 185 lähetettyyn kyselyyn saatiin 83 vastausta, joten tutkimuksen vastausprosentiksi tuli 45 prosenttia.
Tutkimustulokset osoittavat, että noin puolet vastaajista ei ole antanut word-of-mouthin vaikuttaa ostopäätöksiinsä tarkasteltuna ajanjaksona. Ristiriitatilanteessa ostohalukkuuden ja negatiivisen word-of-mouthin välillä vastaajat olivat hyvin epävarmoja kannastaan.
Markkinoija voi vaikuttaa markkinoinnin onnistumiseen sosiaalisessa mediassa panostamalla hienovaraiseen, tiedottavaan ja ongelman ratkaisuun pyrkivään toimintatapaan.
Opinnäytetyö kirjoitettiin tammi-syyskuu 2011 välisenä aikana.
Työn tavoitteina on selvittää, kuinka sosiaalisessa mediassa leviävä word-of-mouth vaikuttaa markkinoinnin onnistumiseen ja nuorten kuluttajakäyttäytymiseen. Lisäksi selvitetään, mitä tapahtuu tilanteessa, jossa word-of-mouth ja kuluttajan ostohalukkuus ovat ristiriidassa keskenään. Tavoitteena on myös kartoittaa markkinoinnin onnistumisen edellytyksiä ja riskitekijöitä markkinoijan näkökulmasta, kun sosiaalista mediaa hyödynnetään markkinointikäytössä.
Opinnäytetyö on tyypiltään kvantitatiivinen ja koostuu tutkimuksen aihepiiriin liittyvästä teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuuden aihealueita ovat kuluttajakäyttäytyminen, word-of-mouth, sosiaalinen media ja markkinointi sosiaalisessa mediassa. Työn empiirisessä osassa esitellään ja pohditaan survey-tutkimuksella saatuja tuloksia. Tutkimus toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselyllä. Tutkimuksen perusjoukko koostuu sosiaalista mediaa käyttävistä 15–30-vuotiaista nuorista. Vastaajiksi valittiin opinnäytetyön tekijöiden 15–30-vuotiaat Facebook-ystävät. 185 lähetettyyn kyselyyn saatiin 83 vastausta, joten tutkimuksen vastausprosentiksi tuli 45 prosenttia.
Tutkimustulokset osoittavat, että noin puolet vastaajista ei ole antanut word-of-mouthin vaikuttaa ostopäätöksiinsä tarkasteltuna ajanjaksona. Ristiriitatilanteessa ostohalukkuuden ja negatiivisen word-of-mouthin välillä vastaajat olivat hyvin epävarmoja kannastaan.
Markkinoija voi vaikuttaa markkinoinnin onnistumiseen sosiaalisessa mediassa panostamalla hienovaraiseen, tiedottavaan ja ongelman ratkaisuun pyrkivään toimintatapaan.
Opinnäytetyö kirjoitettiin tammi-syyskuu 2011 välisenä aikana.