Webbutvecklingsplan för Evenemax händelsekalender
Salonen, Catharina (2011)
Salonen, Catharina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202112098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202112098
Tiivistelmä
Webbkalendern Evenemax har haft samma uppbyggnad och utseende ända sedan projektet startade år 2006. Syftet med lärdomsprovet var att komma fram med en webbutvecklingsplan för evenemax.fi. Utvecklingsplanen skall ge förslag och idéer till hur Evenemax kunde utveckla sin nuvarande webbsida och därmed göra webbkalendern snyggare och mer användarvänlig. En undersökning gjordes med en kvantitativ forskningsmetod i form av webbenkäter för att ta reda på besökarnas åsikter om evenemax.fi. Under tre månader kom det in 87 svar.
Uppdragsgivare för lärdomsprovet är KSF Media/Evenemax. KSF Media är det ledande svenska medieföretaget i Finland och ger ut de svenskspråkiga tidningarna Hufvudstadsbladet, Borgåbladet, Östra Nyland och Västra Nyland. Evenemax är en tvåspråkig händelsekalender som syns på nätet på evenemax.fi och i de ovan nämnda tidningarna.
Teoridelen behandlar webbutveckling och webbdesign samt användarvänlighet. Ämnet är väldigt brett och skribenten har därför valt att inte gå in så mycket på det tekniska med webbutveckling. Syftet har man lyckats nå bra i arbetet och resultatet var en webbutvecklingsplan och idéer till hur Evenemax kunde utveckla sin webbplats. De mest väsentliga och viktigaste utvecklingsalternativen för Evenemax är bland annat att öka det finskspråkiga intresset till sidan och mer tydligt föra fram hur många evenemang det finns i kalendern. Man bör fundera över navigeringen och sökfunktionen och ha tydliga adressuppgifter och telefonnummer samt information om själva företaget.
Ett problem med lärdomsprovet var att få in svar på enkäten. Svaren var ändå tillräckligt många för att kunna göra en trovärdig undersökning. I lärdomsprovet kunde skribenten också ha funderat på att kombinera enkäterna med intervjuer. För fortsatt forskning är det också viktigt att tänka på att resultatredovisningen tar lång tid och man bör reservera mycket tid för den. Själva resultatanalysen kräver också tid och innehåller viktig information för uppdragsgivaren. The web calendar Evenemax has had the same structure and look since the project started in 2006. Thus the purpose of this thesis was to try to come up with a web development plan for evenemax.fi, through a web survey. The new plan will give ideas on how Evenemax can develop their current website and make the web event calendar more up-to-date and user-friendly. A survey was done by a quantitative research method through a web questionnaire to find out what opinion the website visitors had on evenemax.fi. During three months 87 answers were received.
Evenemax is part of KSF Media. KSF Media is the leading Swedish media company in Finland and publisher of the Swedish newspapers Hufvudstadsbladet, Borgåbladet, Östra Nyland and Västra Nyland. Evenemax is an event calendar in Finnish and Swedish both on the web and in the above mentioned newspapers.
The theoretical part of the study deals with web development and web design as well as user-friendly websites. Web development is a very wide subject and therefore the more technical part of web development has not been dealt with in any detail. The purpose of the thesis was achieved and the result was a web development plan for evenemax.fi. The most essential and important development alternatives for Evenemax is, for example, to increase Finnish speaking people’s interest in the website and to more clearly show how many events there are in the calendar. The navigation on the website and the search function need some development. Address information and telephone numbers as well as information on the company needs to be more visible.
A problem with the study was to obtain enough answers to the questionnaire. The answers that came in were still sufficient to conduct a trustworthy survey. The writer could also have thought about combining questionnaires with interviews. For future studies it is important to remember that it takes a lot of time to go through the results. The analyzing of the results also takes a lot of time and consists of important information for the company for which the study was done.
Uppdragsgivare för lärdomsprovet är KSF Media/Evenemax. KSF Media är det ledande svenska medieföretaget i Finland och ger ut de svenskspråkiga tidningarna Hufvudstadsbladet, Borgåbladet, Östra Nyland och Västra Nyland. Evenemax är en tvåspråkig händelsekalender som syns på nätet på evenemax.fi och i de ovan nämnda tidningarna.
Teoridelen behandlar webbutveckling och webbdesign samt användarvänlighet. Ämnet är väldigt brett och skribenten har därför valt att inte gå in så mycket på det tekniska med webbutveckling. Syftet har man lyckats nå bra i arbetet och resultatet var en webbutvecklingsplan och idéer till hur Evenemax kunde utveckla sin webbplats. De mest väsentliga och viktigaste utvecklingsalternativen för Evenemax är bland annat att öka det finskspråkiga intresset till sidan och mer tydligt föra fram hur många evenemang det finns i kalendern. Man bör fundera över navigeringen och sökfunktionen och ha tydliga adressuppgifter och telefonnummer samt information om själva företaget.
Ett problem med lärdomsprovet var att få in svar på enkäten. Svaren var ändå tillräckligt många för att kunna göra en trovärdig undersökning. I lärdomsprovet kunde skribenten också ha funderat på att kombinera enkäterna med intervjuer. För fortsatt forskning är det också viktigt att tänka på att resultatredovisningen tar lång tid och man bör reservera mycket tid för den. Själva resultatanalysen kräver också tid och innehåller viktig information för uppdragsgivaren.
Evenemax is part of KSF Media. KSF Media is the leading Swedish media company in Finland and publisher of the Swedish newspapers Hufvudstadsbladet, Borgåbladet, Östra Nyland and Västra Nyland. Evenemax is an event calendar in Finnish and Swedish both on the web and in the above mentioned newspapers.
The theoretical part of the study deals with web development and web design as well as user-friendly websites. Web development is a very wide subject and therefore the more technical part of web development has not been dealt with in any detail. The purpose of the thesis was achieved and the result was a web development plan for evenemax.fi. The most essential and important development alternatives for Evenemax is, for example, to increase Finnish speaking people’s interest in the website and to more clearly show how many events there are in the calendar. The navigation on the website and the search function need some development. Address information and telephone numbers as well as information on the company needs to be more visible.
A problem with the study was to obtain enough answers to the questionnaire. The answers that came in were still sufficient to conduct a trustworthy survey. The writer could also have thought about combining questionnaires with interviews. For future studies it is important to remember that it takes a lot of time to go through the results. The analyzing of the results also takes a lot of time and consists of important information for the company for which the study was done.