Sosiaalisen median strategia pienelle b2b-yritykselle
Surkko, Antti (2012)
Surkko, Antti
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202122117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202122117
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tänä päivänä tärkeä osa ihmisten elämää ja yritysten kannattaa siksi käyttää sitä hyödykseen markkinointitoimissaan. Aihe opinnäytetyöhön tuli toimeksiantajalta, joka on jo mukana sosiaalisen median palveluissa. Toimeksiantajayritys ei kuitenkaan tiedä, miten hyödyntää sosiaalisen median palveluiden täysi potentiaali markkinointikanavana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä pienen b2b-yrityksen pitäisi ottaa huomioon sosiaalisen median markkinointitoimia aloittaessaan.
Teoriaosassa selvitettiin mitä markkinoinnilla sosiaalisessa mediassa voidaan saavuttaa ja mitä organisaatiolta vaaditaan, jotta se onnistuisi siinä. Lisäksi käytiin läpi strategian merkitys ja esiteltiin malli sosiaalisen median strategian luomiseksi.
Työn lähteinä käytettiin useita kotimaisia ja ulkomaisia tuoreita teoksia. Sosiaalisen median jatkuvan muutostilan vuoksi lähteissä on myös lukuisia internet-lähteitä. Tutkimuksellisen osan lähteenä käytettiin omia kokemuksia sekä toimeksiantajayrityksen markkinointimateriaaleja ja toimitusjohtajan haastattelua.
Työn empirian tuloksena syntyi ehdotus toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median strategiaksi. Ehdotus sisältää useita parannusehdotuksia toimeksiantajan sosiaalisen median profiilien parantamiseksi, mutta työstä on hyötyä myös muille pienille yrityksille, jotka harkitsevat markkinoinnin aloittamista sosiaalisessa mediassa.
Työn tuloksista keskeisimpänä seikkana nousi esiin markkinointikanavien integroinnin tärkeys. Sosiaalista mediaa ei pitäisi vain eristää omaksi erikoiseksi kanavakseen vaan sen pitäisi olla luonteva osa yrityksen jokapäiväistä toimintaa ja muita markkinointitoimia.
Teoriaosassa selvitettiin mitä markkinoinnilla sosiaalisessa mediassa voidaan saavuttaa ja mitä organisaatiolta vaaditaan, jotta se onnistuisi siinä. Lisäksi käytiin läpi strategian merkitys ja esiteltiin malli sosiaalisen median strategian luomiseksi.
Työn lähteinä käytettiin useita kotimaisia ja ulkomaisia tuoreita teoksia. Sosiaalisen median jatkuvan muutostilan vuoksi lähteissä on myös lukuisia internet-lähteitä. Tutkimuksellisen osan lähteenä käytettiin omia kokemuksia sekä toimeksiantajayrityksen markkinointimateriaaleja ja toimitusjohtajan haastattelua.
Työn empirian tuloksena syntyi ehdotus toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median strategiaksi. Ehdotus sisältää useita parannusehdotuksia toimeksiantajan sosiaalisen median profiilien parantamiseksi, mutta työstä on hyötyä myös muille pienille yrityksille, jotka harkitsevat markkinoinnin aloittamista sosiaalisessa mediassa.
Työn tuloksista keskeisimpänä seikkana nousi esiin markkinointikanavien integroinnin tärkeys. Sosiaalista mediaa ei pitäisi vain eristää omaksi erikoiseksi kanavakseen vaan sen pitäisi olla luonteva osa yrityksen jokapäiväistä toimintaa ja muita markkinointitoimia.