Vientiremburssien Elektroninen Asiakirjaesitys
Malminen, Mikko (2012)
Malminen, Mikko
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202142190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202142190
Tiivistelmä
Remburssin hallinnointiin liittyvät toimintatavat ja tiedonsiirto eri osapuolten välillä on vihdoin kehittynyt nykyaikaisempaan, elektronisempaan suuntaan. Tämän vuoksi valitsin aiheekseni vientiremburssien elektronisen asiakirjaesityksen. Tarkoituksena oli selvittää, missä vaiheessa elektroniset remburssit ovat Suomessa tällä hetkellä, ja mitä tulisi tehdä asian kehittämiseksi. Tutkimus selvittää myös elektronisen asiakirjaesityksen etuja ja haittoja. Remburssi on maksutapa, jolla varmistetaan, että myyjä saa rahansa ja ostaja tavaransa. Remburssi käsittelee asiakirjoja, ja maksu tapahtuu remburssin vaatimusten mukaisia asiakirjoja vastaan. Elektronisessa asiakirjaesityksessä remburssissa vaaditut asiakirjat eivät liiku fyysisinä asiakirjoina, vaan elektronisesti kaikkien osapuolten välillä. Suomalaiset vientiyritykset käyttävät rembursseja ulkomaankaupan maksutapana lähinnä vietäessä tavaraa kehittyviin maihin. Heinäkuussa 2011 tehtiin maailman ensimmäinen täysin elektroninen asiakirjaesitys, joka sisälsi myös elektronisen konossementin. Suomessa elektronista asiakirjaesitystä ei vielä käytetä, mutta joitakin elektronisen remburssin muotoja on myös Suomessa käytössä. Tällainen on esimerkiksi Nordea Pankin käyttämä järjestelmä (E-presentaatio). Teoriatiedon lisäksi tämä työ sisältää tutkimusosion. Tutkimuksen suoritin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valitsin teema-haastattelut. Tutkimuksesta selvisi muutamia tärkeitä asioita. Remburssin osapuolet Suomessa haluaisivat käyttää elektronista asiakirjaesitystä. Ostajamaan takia elektronista esitystä ei ole vielä Suomessa käytetty. Kehittyneiden maiden ostajien IT-teknologia ei ole vielä niin edistynyt kuin vastaava teknologia Suomessa. Yksi ylivoimainen hyöty selvisi myös kaikilta haastateltavilta: elektronisen asiakirjaesi-tyksen nopeus ja kustannussäästöt. Tutkimuksesta selvisi myös uusi maksutapa: Bank Payment Obligation (BPO). Toinen ajankohtainen havainto oli se, että Euroopan talouskriisin myötä viejät ovat alkamassa käyttää remburssia maksutapana myös Euroopan reunavaltioihin vietäessä.