Urheilun sponsorointi Kainuussa
Junnilainen, Jyri (2012)
There are no files associated with this item.
Junnilainen, Jyri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152208
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää miten kainuulaiset yritykset kokevat sponsoroinnin markkinoinnillisesta näkökulmasta, sekä miten he kokevat kainuulaisten urheiluseurojen sponsoroinnin. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää, miten merkityksellisenä toimintana kainuulaiset yritykset pitävät urheilun sponsorointia markkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kainuun Liikunta.
Kainuun Liikunta on yksi Suomen 15 aluejärjestöstä, jonka kattojärjestö on Suomen Liikunta ja Urheilu ry (SLU). Sen jäseniä ovat Kainuun kunnat ja urheiluseurat, monet maakunnalliset liikunta- ja kansanterveysjärjestöt ja oppilaitokset. Toiminta-ajatuksena on kainuulaisten hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla, sekä urheilu- ja liikuntakulttuurin elinvoimaisuuden ja monipuolisuuden varmistaminen Kainuussa. Tavoitteena on, että tämän työn tulokset auttavat kehittämään yritysten ja seurojen välistä yhteistyötä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta pääluvusta: sponsorointi markkinointikeinona, sponsoroinnin kohteet ja sponsorointi yrityksen näkökulmasta. Teoriaosuus auttaa ymmärtämään mitä sponsorointi on ja miten se toimii yrityksessä. Teoreettisen osuuden pohjalta tehtiin tutkimuksen empiirisen osan web-kysely, joka lähetettiin Kainuun Liikunnan jäsenrekisteristä saatuihin kainuulaisiin yrityksiin.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että sponsorointitoiminta on Kainuussa hyvin paikallista ja maakunnallista. Tulosten mukaan myös urheilusponsoroinnin tärkein ominaisuus oli paikallisuus. Markkinoinnillisesta näkökulmasta sponsorointitoiminta ei ole kovin merkityksellistä ja sponsoroinnin hyödyntäminen on useimmiten suhdetoiminnallista. Tutkimustulosten perusteella Kainuussa panostetaan tulevaisuudessa nuorisourheiluun. Nuorisourheiluun tullaan myös panostamaan maanlaajuisesti Mainostajien Liiton vuoden 2011 sponsorointibarometrin mukaan.
Sponsoroinnin hyödyntäminen on olennaisinta sponsorointitoiminnan onnistumisessa. Kainuussa näyt-täisikin olevan ongelmana urheilusponsoroinnin hyödyntäminen. Vaikka urheilusponsoroinnin koetaan saavuttavan tavoitteet suhteellisen hyvin, sen hyödyntäminen on silti vähäistä. Näyttää siltä, että kainuulaisten yritysten kannattaisi käyttää asiantuntevaa apua, jotta sponsoroinnista saataisiin kaikki hyöty irti. Toisaalta tutkimustuloksista kävi ilmi, että pienillä yrityksillä ei ole resursseja suuriin panostuksiin, jolloin pelkkä näkyvyyden saaminen on hyvä tavoite.
Kainuun Liikunta on yksi Suomen 15 aluejärjestöstä, jonka kattojärjestö on Suomen Liikunta ja Urheilu ry (SLU). Sen jäseniä ovat Kainuun kunnat ja urheiluseurat, monet maakunnalliset liikunta- ja kansanterveysjärjestöt ja oppilaitokset. Toiminta-ajatuksena on kainuulaisten hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla, sekä urheilu- ja liikuntakulttuurin elinvoimaisuuden ja monipuolisuuden varmistaminen Kainuussa. Tavoitteena on, että tämän työn tulokset auttavat kehittämään yritysten ja seurojen välistä yhteistyötä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta pääluvusta: sponsorointi markkinointikeinona, sponsoroinnin kohteet ja sponsorointi yrityksen näkökulmasta. Teoriaosuus auttaa ymmärtämään mitä sponsorointi on ja miten se toimii yrityksessä. Teoreettisen osuuden pohjalta tehtiin tutkimuksen empiirisen osan web-kysely, joka lähetettiin Kainuun Liikunnan jäsenrekisteristä saatuihin kainuulaisiin yrityksiin.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että sponsorointitoiminta on Kainuussa hyvin paikallista ja maakunnallista. Tulosten mukaan myös urheilusponsoroinnin tärkein ominaisuus oli paikallisuus. Markkinoinnillisesta näkökulmasta sponsorointitoiminta ei ole kovin merkityksellistä ja sponsoroinnin hyödyntäminen on useimmiten suhdetoiminnallista. Tutkimustulosten perusteella Kainuussa panostetaan tulevaisuudessa nuorisourheiluun. Nuorisourheiluun tullaan myös panostamaan maanlaajuisesti Mainostajien Liiton vuoden 2011 sponsorointibarometrin mukaan.
Sponsoroinnin hyödyntäminen on olennaisinta sponsorointitoiminnan onnistumisessa. Kainuussa näyt-täisikin olevan ongelmana urheilusponsoroinnin hyödyntäminen. Vaikka urheilusponsoroinnin koetaan saavuttavan tavoitteet suhteellisen hyvin, sen hyödyntäminen on silti vähäistä. Näyttää siltä, että kainuulaisten yritysten kannattaisi käyttää asiantuntevaa apua, jotta sponsoroinnista saataisiin kaikki hyöty irti. Toisaalta tutkimustuloksista kävi ilmi, että pienillä yrityksillä ei ole resursseja suuriin panostuksiin, jolloin pelkkä näkyvyyden saaminen on hyvä tavoite.