Koulunuorisotyön tarpeen arviointi Mikkelissä : Kouluissahan ne nuoret on, kun ne on pakotettu tänne!
Hotokka, Mervi (2012)
Hotokka, Mervi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202142191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202142191
Tiivistelmä
Koulunuorisotyötä on tehty pistäytyvästi, mutta nuorisotyön pysyvämpi läsnäolo kouluissa on melko uusi työmuoto. 2000-luvulla eri puolilla Suomea toteutetut pilottihankkeet ja niistä kootut raportit osoittavat, että koulunuorisotyö on oppilaiden kokonaishyvinvointia lisäävää toimintaa. Tutkimuksen lähtökohtana oli, että keskustelu koulunuorisotyöstä ja sen toteuttamisesta Mikkelissä on tarpeellista aloittaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä havaintoja mikkeliläisten yläkoulujen moniammatillisista verkostoista ja tuoda esiin niitä teemoja ja menetelmiä, joihin koulunuorisotyön toivotaan keskittyvän. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi odotusasenteita, joita työntekijät koulunuorisotyötä kohtaan omaavat. Tutkimuksen kohteena oli koulunuorisotyö ja nuorisotyön jalkautuminen koulun toimintaympäristöön. Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaationa, jossa alkuvaiheessa kerättiin aineistoa Internet-kyselyllä ja sen jälkeen tehtiin teemahaastattelut. Otantaan kuului mikkeliläisten yläkoulujen eri ammattiryhmien työntekijöitä.
Tulokset kuvaavat laajaa koulunuorisotyön tarvetta, joka ilmenee kouluyhteisön eri osa-alueilla. Koulunuorisotyön arvellaan helpottavan eri ammattiryhmien työn kuormittavuutta, rakentavan yhteisöllisyyttä luokkaryhmissä ja tukevan nuorten kokonaisvaltaista kasvua. Koulunuorisotyön tarve nähtiin erityisesti kokonaisvaltaisen kasvun tukemisessa, johon kuuluu mm. kohtaamistilanteiden luominen ja nuoren tilanteen tuntemus eri kasvuympäristöissä. Koulunuorisotyön uskottiin pystyvän tehostamaan moniammatillista yhteistyötä.
Erityinen hyöty tuloksista on Mikkelin opetus- ja nuorisopalveluille. Raportissa arvioidaan tähän asti tehtyä pistäytyvää koulunuorisotyötä sekä osoitetaan selkeät toiveet tulevaisuuden toiminnalle. Pistäytyvästä halutaan pysyvää, nuorisotyöntekijän edellytetään olevan ammattilainen, jolla on tavoitteellinen työskentelytapa ja aikaa kohdata nuoria sekä huoltajia. Koulunuorisotyön kokeilujen toivotaan lähtevän liikkeelle koulukohtaisten tarpeiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä havaintoja mikkeliläisten yläkoulujen moniammatillisista verkostoista ja tuoda esiin niitä teemoja ja menetelmiä, joihin koulunuorisotyön toivotaan keskittyvän. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi odotusasenteita, joita työntekijät koulunuorisotyötä kohtaan omaavat. Tutkimuksen kohteena oli koulunuorisotyö ja nuorisotyön jalkautuminen koulun toimintaympäristöön. Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaationa, jossa alkuvaiheessa kerättiin aineistoa Internet-kyselyllä ja sen jälkeen tehtiin teemahaastattelut. Otantaan kuului mikkeliläisten yläkoulujen eri ammattiryhmien työntekijöitä.
Tulokset kuvaavat laajaa koulunuorisotyön tarvetta, joka ilmenee kouluyhteisön eri osa-alueilla. Koulunuorisotyön arvellaan helpottavan eri ammattiryhmien työn kuormittavuutta, rakentavan yhteisöllisyyttä luokkaryhmissä ja tukevan nuorten kokonaisvaltaista kasvua. Koulunuorisotyön tarve nähtiin erityisesti kokonaisvaltaisen kasvun tukemisessa, johon kuuluu mm. kohtaamistilanteiden luominen ja nuoren tilanteen tuntemus eri kasvuympäristöissä. Koulunuorisotyön uskottiin pystyvän tehostamaan moniammatillista yhteistyötä.
Erityinen hyöty tuloksista on Mikkelin opetus- ja nuorisopalveluille. Raportissa arvioidaan tähän asti tehtyä pistäytyvää koulunuorisotyötä sekä osoitetaan selkeät toiveet tulevaisuuden toiminnalle. Pistäytyvästä halutaan pysyvää, nuorisotyöntekijän edellytetään olevan ammattilainen, jolla on tavoitteellinen työskentelytapa ja aikaa kohdata nuoria sekä huoltajia. Koulunuorisotyön kokeilujen toivotaan lähtevän liikkeelle koulukohtaisten tarpeiden mukaisesti.