Lukupiiritoiminnan kehittäminen : Case: Palvelujen tuottamisen ja johtamisern koulutusohjelma
Räsänen, Hanna (2009)
Räsänen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905243124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905243124
Tiivistelmä
Laurea Järvenpäässä toteutettiin lukupiiriä osana Learning by Developing -toimintamallia Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelman ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille. Lukupiirit ovat keskeisiä työkaluja ammatillistiedollisen osaamisen kehittymisessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimivia käytänteitä lukupiireihin ja sen avulla tukea opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymistä. Opinnäytetyön lähtökohtana oli Laurea Järvenpäässä toteutettu Lukupiirin kehittämishanke 2007. Hankkeen aikana kartoitetut ongelmat lukupiireissä ja niiden pohjalta laaditut kehitystarpeet antoivat työkaluja tämän opinnäytetyön toteutukseen.
Opinnäytetyössä perehdyttiin oppimis- ja opetusmenetelminä käytettyihin lukupiiriteorioihin ja -malleihin sekä laadittiin niihin perustuva suunnitelma kevään 2008 lukupiirikerroista. Toi-minnallinen osa opinnäytetyöstä toteutettiin keväällä 2008 Laurea Järvenpäässä Palvelujen tuot-tamisien ja johtamisen koulutusohjelman 2007 aloittaneille opiskelijoille. Suunnittelun ja toteutuksen lisäksi tämä opinnäytetyö sisälsi palautelomakkeen laatimisen ja palautteen ke-räämisen opiskelijoilta, tulosten arvioinnin ja kehitystoimenpiteiden laatimisen.
Selkeiden lukupiirikäytänteiden laatiminen ja tavoitteiden määrittely edesauttoivat lukupiirin toimintaa. Lukupiirissä käytettävät materiaalit asettavat kuitenkin haasteita lukupiirin toiminnalle. Lukupiirin materiaalien mielenkiintoisuus vaikuttaa opiskelijoiden motivaatioon ja lukupiireihin osallistumiseen, mutta ammattikorkeakoulun taso ja opintojaksojen sisällöt asettavat niille omat vaatimuksensa. Lukupiiriin osallistuvien opiskelijoiden tulisi ymmärtää, että lukupiirien ja niissä käytettävien materiaalien ensisijainen tarkoitus on kehittää opiskelijan omaa ammatillistiedollista osaamista ja se korvaa luennoilla istumista ja tenttejä. Lukupiirin ei ole tarkoitus olla helpompi tai löyhempi tapa suorittaa opintoja.
Jatkossa lukupiirejä voisi toteuttaa Laureassa osana Learning by Developing – toimintamallia tässä opinnäytetyössä laaditun suunnitelman mukaan soveltuvin osin. Lukupiirin toimintaa edesauttaisi, jos opiskelija voisi itse valita suorittaako materiaalit tenttimällä vai lukupiireissä. Näin pystyttäisiin lisäämään lukupiireihin sitoutumista, opiskelijoiden motivaatiota ja mahdollisesti pienennettäisiin niiden opiskelijoiden osuutta lukupiireissä, jotka eivät motivoituneesti ja sitoutuneesti halua osallistua lukupiriin toimintaan ja samalla heikentävät sen toimivuutta.
Opinnäytetyössä perehdyttiin oppimis- ja opetusmenetelminä käytettyihin lukupiiriteorioihin ja -malleihin sekä laadittiin niihin perustuva suunnitelma kevään 2008 lukupiirikerroista. Toi-minnallinen osa opinnäytetyöstä toteutettiin keväällä 2008 Laurea Järvenpäässä Palvelujen tuot-tamisien ja johtamisen koulutusohjelman 2007 aloittaneille opiskelijoille. Suunnittelun ja toteutuksen lisäksi tämä opinnäytetyö sisälsi palautelomakkeen laatimisen ja palautteen ke-räämisen opiskelijoilta, tulosten arvioinnin ja kehitystoimenpiteiden laatimisen.
Selkeiden lukupiirikäytänteiden laatiminen ja tavoitteiden määrittely edesauttoivat lukupiirin toimintaa. Lukupiirissä käytettävät materiaalit asettavat kuitenkin haasteita lukupiirin toiminnalle. Lukupiirin materiaalien mielenkiintoisuus vaikuttaa opiskelijoiden motivaatioon ja lukupiireihin osallistumiseen, mutta ammattikorkeakoulun taso ja opintojaksojen sisällöt asettavat niille omat vaatimuksensa. Lukupiiriin osallistuvien opiskelijoiden tulisi ymmärtää, että lukupiirien ja niissä käytettävien materiaalien ensisijainen tarkoitus on kehittää opiskelijan omaa ammatillistiedollista osaamista ja se korvaa luennoilla istumista ja tenttejä. Lukupiirin ei ole tarkoitus olla helpompi tai löyhempi tapa suorittaa opintoja.
Jatkossa lukupiirejä voisi toteuttaa Laureassa osana Learning by Developing – toimintamallia tässä opinnäytetyössä laaditun suunnitelman mukaan soveltuvin osin. Lukupiirin toimintaa edesauttaisi, jos opiskelija voisi itse valita suorittaako materiaalit tenttimällä vai lukupiireissä. Näin pystyttäisiin lisäämään lukupiireihin sitoutumista, opiskelijoiden motivaatiota ja mahdollisesti pienennettäisiin niiden opiskelijoiden osuutta lukupiireissä, jotka eivät motivoituneesti ja sitoutuneesti halua osallistua lukupiriin toimintaan ja samalla heikentävät sen toimivuutta.