Kehitysprojektien ohjaus ja opas
Laapas, Katariina (2012)
Laapas, Katariina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162260
Tiivistelmä
Opinnäytetyö laadittiin Tutor Academy Oy:lle, joka järjestää Yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon valmistavaa koulutusta. Työn lähtökohtana oli tutkintoon sisältyvän kehitysprojektin ohjaamisen tehostaminen. Tuohon tarkoitukseen laadittiin opas, josta tutkinnonsuorittajat saavat tarvittavat työkalut kehitysprojektin suunnitteluun ja toteutukseen. Oppaan avulla ohjausta voidaan tasapainottaa ja kohdistaa ongelmakohtiin.
Opinnäytetyössä mietittiin keinoja projektin aiheen löytämisen ja projektin toteuttamisen ohjaamiseksi. Yhteistyössä toimeksiantajan kanssa päädyttiin malliin, jossa nykytilan analysointi ja strategian määrittäminen suuntaavat projektin aiheen valintaan. Lisäksi projektin toteutuksen avuksi tarkasteltiin projektihallinnassa keskeisten työkalujen käyttöä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja laadittiin kohderyhmä huomioiden opas, joka sisältää prosessikuvauksen ja viisi työkalua projektin eri vaiheisiin. Työkalut ovat tutkinnonsuorittajille annettavia tehtäviä, joissa he analysoivat yrityksen nykytilaa, luovat yritykselle strategian, suunnittelevat projektia ja lopuksi arvioivat projektin onnistumista. Opas annetaan tutkinnonsuorittajille sähköisessä muodossa, joten kehitysprojektin tietojen lisääminen valmiiseen pohjaan on helppoa.
Oppaan arviointikeinona käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea tutkinnonsuorittajaa, jotka olivat käyttäneet oppaan työkaluja omassa kehitysprojektissaan. Heiltä kysyttiin, millaisina he olivat kokeneet oppaan työkalut ja Tutor Academyn ohjauksen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työkalut ovat onnistuneet hyvin. Ohjausta pidettiin suurimmaksi osaksi onnistuneena. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin ohjauksen tärkeys.
Valmiista oppaasta hyötyvät sekä tutkinnonsuorittajat että Tutor Academy Oy. Tällä hetkellä opas on toimeksiantajan käytössä ja sitä on jo kehitetty eteenpäin. Vastaisuudessa opasta voisi kehittää tutkimalla tarkemmin tutkinnonsuorittajien ohjauksen tarvetta. Tutkimuksen perusteella voisi pohtia, onko ohjausta mahdollista tasapainottaa ja suunnata tutkinnonsuorittajille, jotka tarvitsevat sitä enemmän.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on salattu toimeksiantajan pyynnöstä.
Opinnäytetyössä mietittiin keinoja projektin aiheen löytämisen ja projektin toteuttamisen ohjaamiseksi. Yhteistyössä toimeksiantajan kanssa päädyttiin malliin, jossa nykytilan analysointi ja strategian määrittäminen suuntaavat projektin aiheen valintaan. Lisäksi projektin toteutuksen avuksi tarkasteltiin projektihallinnassa keskeisten työkalujen käyttöä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja laadittiin kohderyhmä huomioiden opas, joka sisältää prosessikuvauksen ja viisi työkalua projektin eri vaiheisiin. Työkalut ovat tutkinnonsuorittajille annettavia tehtäviä, joissa he analysoivat yrityksen nykytilaa, luovat yritykselle strategian, suunnittelevat projektia ja lopuksi arvioivat projektin onnistumista. Opas annetaan tutkinnonsuorittajille sähköisessä muodossa, joten kehitysprojektin tietojen lisääminen valmiiseen pohjaan on helppoa.
Oppaan arviointikeinona käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea tutkinnonsuorittajaa, jotka olivat käyttäneet oppaan työkaluja omassa kehitysprojektissaan. Heiltä kysyttiin, millaisina he olivat kokeneet oppaan työkalut ja Tutor Academyn ohjauksen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työkalut ovat onnistuneet hyvin. Ohjausta pidettiin suurimmaksi osaksi onnistuneena. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin ohjauksen tärkeys.
Valmiista oppaasta hyötyvät sekä tutkinnonsuorittajat että Tutor Academy Oy. Tällä hetkellä opas on toimeksiantajan käytössä ja sitä on jo kehitetty eteenpäin. Vastaisuudessa opasta voisi kehittää tutkimalla tarkemmin tutkinnonsuorittajien ohjauksen tarvetta. Tutkimuksen perusteella voisi pohtia, onko ohjausta mahdollista tasapainottaa ja suunnata tutkinnonsuorittajille, jotka tarvitsevat sitä enemmän.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on salattu toimeksiantajan pyynnöstä.