Visma Software Oy:n kotisivujen kehittäminen verkkokyselyn avulla
Al Take, Amir (2012)
Al Take, Amir
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152225
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena löytää uusia kehitysideoita Visma Software Oy:n kotisivuihin sekä oppia tekemään verkkokysely, jota voisi käyttää verkkosivujen palautteen keräämiseksi. Tavoitteet asetettiin yrityksen kanssa.
Yksi Visman tavoitteista on kehittää Suomen ohjelmistoalan parhaat kotisivut. Insinöörityössä tehtiin verkkokysely, jonka pohjalta kehitysideoita pyrittiin löytämään. Insinöörityö muodostui kuusi vaiheesta prosessista. Kyseiset vaiheet, niiden järjestys ja selitykset on esitetty insinöörityössä. Yksi olennaisimmista vaiheista on kyselyn toteutus. Se muodostuu sarjakysymyksistä, joihin osallistujat vastaavat. Tämä kyseinen kysely on jaettu neljään osa-alueeseen ja ne ovat kotisivun tehtävät, käytettävyys, ulkoasu ja sisältö.
Tämän lisäksi tarkastellaan myös käytettävyyttä ja tehdään käytettävyysanalyysi. Insinöörityössä on esitetty muutama käytettävyyden testausmenetelmiä, joista kaksi menetelmää on käytetty työn aikana. Käytettävyyden analysointimenetelmänä on käytetty heuristista arviointimenetelmää.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi kehitysideoita, joita löydettiin sivuston käytettävyydelle, ulkoasulle ja sisällölle. Niiden toteutus jää kuitenkin yrityksen harkittavaksi. Tämän lisäksi palautteen avulla saatiin realistinen kuva Visman nykyisistä kotisivuista. Palautteen avulla päädyttiin siihen tulokseen, että Visman nykyiset kotisivut ovat hyvät. Näin ollen kehitysideat eivät osoittautuneet erittäin merkittäviksi.
Projektin kokemukset osoittivat, että verkkokyselyä ei ollut vaikeaa tehdä. Siitä huolimatta suurimmat vaikeudet tuottivat oikeanlaisten kysymyksien luonti sekä vastaajien kerääminen verkkokyselyyn. Projektin aikana jouduttiin tekemään jonkin verran muutoksia verkkokyselyn kysymyksiin. Esimerkiksi monia kysymyksiä karsittiin niiden tarpeettomuuden vuoksi.
Yksi Visman tavoitteista on kehittää Suomen ohjelmistoalan parhaat kotisivut. Insinöörityössä tehtiin verkkokysely, jonka pohjalta kehitysideoita pyrittiin löytämään. Insinöörityö muodostui kuusi vaiheesta prosessista. Kyseiset vaiheet, niiden järjestys ja selitykset on esitetty insinöörityössä. Yksi olennaisimmista vaiheista on kyselyn toteutus. Se muodostuu sarjakysymyksistä, joihin osallistujat vastaavat. Tämä kyseinen kysely on jaettu neljään osa-alueeseen ja ne ovat kotisivun tehtävät, käytettävyys, ulkoasu ja sisältö.
Tämän lisäksi tarkastellaan myös käytettävyyttä ja tehdään käytettävyysanalyysi. Insinöörityössä on esitetty muutama käytettävyyden testausmenetelmiä, joista kaksi menetelmää on käytetty työn aikana. Käytettävyyden analysointimenetelmänä on käytetty heuristista arviointimenetelmää.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi kehitysideoita, joita löydettiin sivuston käytettävyydelle, ulkoasulle ja sisällölle. Niiden toteutus jää kuitenkin yrityksen harkittavaksi. Tämän lisäksi palautteen avulla saatiin realistinen kuva Visman nykyisistä kotisivuista. Palautteen avulla päädyttiin siihen tulokseen, että Visman nykyiset kotisivut ovat hyvät. Näin ollen kehitysideat eivät osoittautuneet erittäin merkittäviksi.
Projektin kokemukset osoittivat, että verkkokyselyä ei ollut vaikeaa tehdä. Siitä huolimatta suurimmat vaikeudet tuottivat oikeanlaisten kysymyksien luonti sekä vastaajien kerääminen verkkokyselyyn. Projektin aikana jouduttiin tekemään jonkin verran muutoksia verkkokyselyn kysymyksiin. Esimerkiksi monia kysymyksiä karsittiin niiden tarpeettomuuden vuoksi.