Yritystalouden syy- ja seuraussuhteiden hahmottamista edistävät oppimistehtävät
Opas, Helinä (2012)
Opas, Helinä
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202212358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202212358
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa yritystalouden syy- ja seuraussuhteiden hahmottamista edistäviä oppimistehtäviä, joita voidaan soveltaa ammattikorkeakoulun taloushallinnon suuntaavia opintoja kolmatta vuotta opiskelevan opiskelijan ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana. Kehittämishankkeessa peilattiin taloushallinnon suuntaavia opintoja Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmaan ja yrityselämään.
Kehittämishankkeen teoreettinen tausta on konstruktiivisessa oppimiskäsityksessä. Konstruktivistinen pedagogiikka pohjautuu tiedonkäsitykselle, jonka mukaan tieto ei ole sellaisenaan siirrettävissä olevaa objektiivista heijastumaa maailmasta, vaan se on aina joko yksilön tai sosiaalisen yhteisön rakentamaa. Oppimisessa ei tällöin ole kysymys passiivisesta tiedon vastaanottamisesta niin kuin arkiajattelussamme helposti oletamme, vaan oppiminen nähdään oppijan aktiivisena kognitiivisena ja/tai sosiaalisena toimintana, jossa hän jatkuvasti rakentaa kuvaansa maailmasta ja sen ilmiöistä tulkiten uutta informaatiota aikaisempien tietojensa, käsitystensä ja uskomustensa pohjalta ja osallistuen sosiaalisten yhteisöjen toimintaan.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu perustuu lakiin ja asetukseen ammattikorkeakoulusta. Harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.
Opiskelijan harjoitteluun voi kuulua oppimistehtäviä. Tässä kehittämishankkeessa luotiin viisi oppimistehtävää, joiden tarkoituksena on parantaa opiskelijan yritystalouden syy- ja seuraussuhteiden hahmottamista etenkin jalkautumalla yli organisaatiorajojen horisontaalisessa suunnassa ja verkostoitumalla eri puolille yritystä.
Opiskelijoiden hahmottamiskyvyn kehitystä voidaan seurata harjoituksiin sisältyvien reflektioiden kautta. Oppiminen jatkuu kuitenkin elinikäisenä prosessina.
Kehittämishankkeen teoreettinen tausta on konstruktiivisessa oppimiskäsityksessä. Konstruktivistinen pedagogiikka pohjautuu tiedonkäsitykselle, jonka mukaan tieto ei ole sellaisenaan siirrettävissä olevaa objektiivista heijastumaa maailmasta, vaan se on aina joko yksilön tai sosiaalisen yhteisön rakentamaa. Oppimisessa ei tällöin ole kysymys passiivisesta tiedon vastaanottamisesta niin kuin arkiajattelussamme helposti oletamme, vaan oppiminen nähdään oppijan aktiivisena kognitiivisena ja/tai sosiaalisena toimintana, jossa hän jatkuvasti rakentaa kuvaansa maailmasta ja sen ilmiöistä tulkiten uutta informaatiota aikaisempien tietojensa, käsitystensä ja uskomustensa pohjalta ja osallistuen sosiaalisten yhteisöjen toimintaan.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu perustuu lakiin ja asetukseen ammattikorkeakoulusta. Harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.
Opiskelijan harjoitteluun voi kuulua oppimistehtäviä. Tässä kehittämishankkeessa luotiin viisi oppimistehtävää, joiden tarkoituksena on parantaa opiskelijan yritystalouden syy- ja seuraussuhteiden hahmottamista etenkin jalkautumalla yli organisaatiorajojen horisontaalisessa suunnassa ja verkostoitumalla eri puolille yritystä.
Opiskelijoiden hahmottamiskyvyn kehitystä voidaan seurata harjoituksiin sisältyvien reflektioiden kautta. Oppiminen jatkuu kuitenkin elinikäisenä prosessina.